Treballs de recerca de batxillerat (Premis del Consell Social)> 2008-2009

El projecte educatiu de la II República al Montsià

  • Dades identificatives

    Identificador: DOC:103
    Autors:
    Llasat Nolla, Cinta
  • Altres:

    Títol en diferents idiomes: El projecte educatiu de la II República al Montsià
    Centre: IES Sol de Riu (Alcanar)
    Data d'alta al repositori: 2017-01-09
    Idioma: Català
    Resum: “Quan jo era petita, vaig estudiar català”. És possible que alguna vegada hagueu sentit pronunciar aquestes paraules a una persona gran i sovint amb un to de malenconia i felicitat. Probablement, aquest afany de saber què deia la meva àvia va ésser el que em va empènyer a dur a terme aquest treball. A poc a poc, he anat descobrint que no va ser cosa de l’atzar aquest fet, sinó fruit d’un esforç no tan sols de mestres i alumnes, sinó també gràcies a una sèrie de persones que, en aquells temps, estaven disposades a remoure cel i terra només per aconseguir un objectiu: un ensenyament de qualitat. Sí, us estic parlant del projecte educatiu que es va dur a terme durant la II República, entre els anys 1931 i 1939. Així, doncs, m’agradaria que, per un moment, fóssiu el fill d’un obrerl’any 1925. De ben segur que, si tinguéssiu el privilegi de poder anar a l’escola, estaríeu embotits en aules ridícules, sense les condicions higièniques mínimes, amb molts alumnes per a un sol mestre i amb unes exigències de disciplina desmesurades, fins i tot és possible que no tinguéssiu ni cadira per asseure-us! Us imagineu la situació? És per això que les classes benestants es pagaven un ensenyament privat i catòlic per aconseguir així unes millors condicions. Bé, ara farem un petit salt en el temps. Som el mateix personatge però, per exemple, l’any 1933. Ja fa dos anys que s’ha encetat la II República i amb ella un seguit de propòsits pedagògics per modernitzar l’escola i consegüentment el país. Les classes mitjanes i baixes, per primer cop, han pogut accedir a un ensenyament significativament millor. Així, és possible que aquest noiet aconsegueixi estar en aules menys nombroses, més salubres i gaudir de l’aplicació de mètodes pedagògics que partien de la idea de la igualtat. I això no va sortir del no-res, ja que va ser necessari l’esforç d’un seguit de persones que ja hi treballaven molt abans de començar la II República. A més, no us penseu que aquesta tasca va ser fàcil, perquè no tothom estava d’acord amb aquestes reformes, ja que abastaven conceptes com l’obligatorietat, la laïcitat i la gratuïtat de l’ensenyament. Cal destacar que també es va posar especial èmfasi a eradicar l’analfabetisme, a través d’un ambiciós projecte de creació de nombrosos centres escolars amb la construcció de nous edificis o l’adaptació i la millora d’altres per a l’ús educatiu. De fet, amb aquestes línies escrites el que us vull dir és que hi havia un llarg camí per recórrer i moltes ganes de caminar, però malgrat els avenços que es van dur a terme, la guerra i la dictadura ho van ensorrar tot, fins i tot les il·lusions. Un altre aspecte important del treball és que en alguns apartats es parla de la comarca del Montsià, de manera que s’aconsegueix no solament aportar dades d’aquest territori, sinó també la veu d’uns testimonis que possiblement haurien restat sempre en el silenci i en l’oblit. Ells són els protagonistes d’aquest treball i no pas jo.
    Col·lecció: Treballs de Recerca de Batxillerat
    Títol en la llengua original: El projecte educatiu de la II República al Montsià
    Ensenyament(s): Batxillerat
    Director del projecte: Vidal, Pilar
    curs acadèmic: 2008-2009
    Estudiant: Llasat Nolla, Cinta
    Sèrie: Premi Consell Social URV
  • Paraules clau:

  • Documents:

  • Cerca a google

    Search to google scholar