Títol en diferents idiomes: Hansel i Gretel, la cantata
Centre: Institut Pere Vives i Vich (Igualada)
Idioma: Català
Col·lecció: Treballs de Recerca de Batxillerat
Estudiant: Palau Vergés, Gemma
Sèrie: Premi Consell Social (URV)
Data d'alta al repositori: 2016-11-25
Resum: El meu treball de recerca té un objectiu molt clar: la música. En un primer moment volia realitzar un treball orientat a l'estudi d'alguna empresa, ja que estudio Administració i Direcció d'Empreses, però vaig adonar-me que la música realment m'inspira i, per tant, per aquest motiu vaig decidir crear una cantata: Hansel i Gretel, la cantata. El meu treball consisteix en una part més aviat teòrica i una altra de més pràctica. En la part teòrica, vaig realitzar un estudi de la història de les cantates, de les òperes (ja que el conte de Hansel i Gretel està versionat en una òpera), i també vaig analitzar aquest conte. I, en la segona part (la part pràctica), vaig realitzar la cantata (composicions musicals), com també la nova versió del conte que vaig realitzar i un CD amb les cançons. Hansel i Gretel és un conte infantil, que tracta d'una família (un pare, una mare i dos fills) que són pobres i els pares veuen com a única opció abandonar els fills al bosc. Ho fan i els fills es troben una caseta de llaminadures, en la qual viu una bruixa que els tanca a casa seva. Finalment, aconsegueixen escapar-se de la caseta i tornen amb els pares, gràcies a un ocellet que els guia fins a casa seva. Els seus pares es penedeixen d'haver-los abandonat i són feliços per sempre més. La cantata que vaig realitzar consisteix en un conjunt de cançons, concretament 8, compostes per mi mateixa, combinades amb la narració del conte de Hansel i Gretel. Vaig realitzar totes les cançons per a piano, flauta travessera i veu (des d'una veu fins a 5). En el nou conte que vaig realitzar, vaig utilitzar la narració del conte de Hansel i Gretel, combinant-hi les cançons entremig, i també integrant-hi algunes il·lustracions. Aquestes il·lustracions també les vaig realitzar jo mateixa (amb l'ajuda de la meva tieta), a partir d'un petit «teatre de joguina». Vaig descarregar-me un teatre de paper que de casualitat vaig trobar a Internet, del mateix conte, i en aquest teatret hi anava l'escenari, amb diferents escenes (l'escena del bosc, l'escena de la casa, l'escena de la casa de la bruixa...) i els personatges. Per realitzar el treball vaig disposar de tot un estiu i de part del segon curs de batxillerat (fins abans de Nadal). Pel fet d'haver de compondre cançons, no vaig poder planificar-me el treball, en el sentit que compondre cançons és fruit de la inspiració i, per tant, si un dia tenia previst fer una cançó havia d'estar motivada, si no, m'era impossible. Com a anècdota puc dir que el dia abans de gravar el CD vaig compondre l'última cançó, ràpid i corrents, però em va sortir prou bé. En aquest treball he comptat amb l'ajuda de la meva família i dels meus amics, ja que necessitava veus per realitzar la cantata en un CD. A la família tinc un tiet que té molt bona veu (canta en un grup de maristes, i també és músic) i també la meva tieta canta molt bé. D'aquesta manera, vaig pensar que ells dos podrien fer de pare i mare en la cantata del conte. Després, havia de trobar una veu per a la bruixa, i aquesta va ser la meva mare, ja que des de fa uns quants anys també canta en un orfeó del poble. I, finalment, necessitava les veus de Hansel i Gretel, que havien de ser dues veus mitjanament agudes per poder representar la veu d'un nen i una nena. Hansel va ser una amiga meva i Gretel vaig ser jo mateixa. Finalment, només ens faltava un narrador, que va ser el meu xicot. Per tal d'acompanyar les veus amb música, com ja he dit, vaig voler acompanyar-les amb flauta travessera i piano, pel fet que són els dos instruments que des de petita toco. Jo, en la cantata, vaig tocar la flauta travessera, però no el piano, ja que ja tenia prou feina a fer de Gretel i «dirigir». D'aquesta manera, una altra amiga em va voler fer el favor de tocar el piano. El dia de la gravació va ser un dia intens, únic i especial. El meu tiet treballa en un centre obert a Santa Coloma de Gramenet, amb nois i noies que tenen problemes, i a un d'aquests nois, li agrada molt la música i dins el centre es va fer un estudi de gravació. Vam arribar al centre el dissabte a les 8 del matí. Vam començar al cap de poca estona a gravar. Vam tenir algun problema amb el piano, ja que era un teclat petit i, per tant, vam haver de gravar primer una mà (de totes les cançons) i després l'altra mà. Això ja ens va ocupar tot el matí, i part de la tarda. Ens vam començar a estressar, ja que en tot el matí només havíem fet el piano (i no tot), i faltaven les 8 cançons amb les veus i les 8 cançons amb la flauta. Al migdia vam parar una estona per dinar, jo estava una mica nerviosa, ja començava a pensar que no tindríem temps, però vaig pensar: va Gemma, de mica en mica. Un cop acabat el piano, vam començar amb les veus, repetint cada cançó unes quantes vegades ja que sempre hi havia alguna errada (entrar un temps abans, entrar un temps tard, menjar-se algun silenci, que no se sentís prou bé...). Sense adonar-nos-en, anava passant el temps volant. No ens vam recordar ni tan sols de sopar. Un cop acabades totes les veus i la narració, vam començar amb la flauta (ho havíem deixat per l'últim perquè, en fer-ho jo, vam pensar que seria ràpid). El que no vam tenir en compte va ser que ja portàvem moltes hores allà, i jo estava molt cansada, i si estàs cansat, no surt gaire bufera, de manera que la flauta hi havia molts moments que no em sonava. Tot i això, finalment ens en vam sortir. Això sí, sense haver sopat i, a més a més, ja eren les 2 de la matinada. I fins a casa, teníem encara una hora de viatge. Tot aquest esforç va valdre la pena, ja que amb això, més el conte, més el treball teòric, més les ganes, la motivació, i més l'exposició, va sortir un treball rodó. Al cap de mig any d'haver fet l'exposició, em van demanar a l'escola de música del poble on visc (Santa Coloma de Queralt) si podia ensenyar el treball i fer una xerrada a tots els nens i nenes, per demostrar-los que si et bases en alguna cosa que t'inspiri i et motivi, et pot sortir un molt bon treball. Vaig explicar-los com ho havia realitzat tot, com vam anar a gravar el CD, els el vaig deixar escoltar... En fi, els vaig veure sorpresos i contents, i això ho diu tot. A més a més, quan vaig entrar a la Universitat Rovira i Virgili, vaig adonar-me que feien un concurs de treballs de recerca i vaig pensar que podia provar-ho, i vaig aconseguir ser una de les deu guanyadores dels treballs que es van presentar. Mai m'havia pensat que m'ho passaria tan bé fent un treball de recerca. Jo sempre havia pensat que seria un avorriment, que no m'ho passaria bé, que era un «rotllo» fer-lo. Però després de veure els resultats, retiro el que pensava. Recomano a tots aquells que l'hagin de realitzar que busquin algun tema que els motivi, que no es basin en el que vulguin dedicar-se a la universitat, ja que no té res a veure. És necessari un tema que els motivi per poder passar-s'ho bé fent el treball.
URL: http://wwwa.urv.cat/ogovern/consellsocial/PSecundaria/DVD%20Secundaria%202014-15/material/14cap10/cantata.wma
Títol en la llengua original: Hansel i Gretel, la cantata
Ensenyament(s): Batxillerat
Director del projecte: Sorribes Carrió, Jaume
curs acadèmic: 2013-2014