Treballs de recerca de batxillerat (Premis del Consell Social)> 2009-2010

Eduquem sexualment?

  • Dades identificatives

    Identificador: DOC:41
    Autors:
    Ortí Salvador, Belén
  • Altres:

    Títol en diferents idiomes: Eduquem sexualment?
    Centre: Col·legi La Salle (Reus)
    Idioma: Català
    Col·lecció: Treballs de Recerca de Batxillerat
    Estudiant: Ortí Salvador, Belén
    Sèrie: Premi Consell Social URV
    Data d'alta al repositori: 2016-12-01
    Resum: L'educació sexual és un conjunt d'aprenentatges que permeten un bon coneixement de les capacitats sexuals, incloent-hi, doncs, una percepció més clara de la pròpia sexualitat i de les relacions personals que mantinguem o que no mantinguem. L'educació sexual es troba estretament lligada al creixement i l'aprenentatge per a la vida. És un descobriment continu i sense fre, amb un objectiu principal: formar la persona. Podem afirmar, per tant, que l'educació sexual és positiva i saludable per al desenvolupament de l'individu. Així, doncs: eduquem sexualment? Aquesta pregunta, amb doble joc, la intenta respondre aquesta investigació. S'encara als tabús i a la desinformació que persegueixen l'expressió, natural i espontània, de tots els dubtes, inquietuds, incerteses, etc., que ens acompanyen al llarg de la vida i les nostres vivències. Alguns països de la Unió Europea han sigut capaços de respondre-la i posar en funcionament estratègies per combatre la manca d'educació sexual. Països com ara Suècia conceben la sexualitat com a innata i natural en el seus diferents àmbits (familiar, social, escolar...), motiu pel qual els permet generar diàleg entre pares i fills, impartir assignatures educatives sobre la sexualitat..., en definitiva, fer de la sexualitat humana un temàtica molt més transparent i espontània. A Catalunya, en canvi, l'educació que s'imparteix sobre aquest tema es redueix (i generalment en l'àmbit extraescolar) a aspectes que són molt concrets (prevenció sexual i mètodes anticonceptius, etapes de la reproducció sexual i menstruació, etc.), que són importants per al coneixement i la prevenció, però que no engloben a tota la persona: tot el que sent, viu, experimenta, descobreix... Per justificar aquests fets, s'han efectuat un seguit d'enquestes, tant a adolescents com a adults. El resultat dels qüestionaris és interessant i ha permès acceptar la hipòtesis de la investigació realitzada. A més, ha fet constatar la manca de coneixements sexuals que hi ha actualment entre el jovent, la nota mitjana del qual, pel que fa a aquest tema, és de 5'47. D'altra banda, aquest treball s'endinsarà en la recerca del concepte «sexualitat» i les etapes del desenvolupament humà (infantesa, adolescència, edat adulta i vellesa) en què la sexualitat té un lloc rellevant. Es plasmarà, també, la importància que tenen cadascuna d'aquestes etapes en el coneixement i la comprensió dels canvis físics, psíquics i sexuals que es pateixen al llarg de la vida. Amb aquesta investigació, s'ha pretès conscienciar, motivar i fer de la sexualitat i l'educació sexual una eina agradable, transparent i natural, amb la qual es pugui educar, intercanviar informació i viure la pròpia sexualitat sense tabús, pors ni remordiments.
    URL: http://wwwa.urv.net/ogovern/consellsocial/PSecundaria/DVD%20Secundaria%202010-11/material/10cap09/10c09.htm
    Títol en la llengua original: Eduquem sexualment?
    Ensenyament(s): Batxillerat
    Director del projecte: Paco Sánchez, Sara
    curs acadèmic: 2009-2010
  • Paraules clau:

  • Documents:

  • Cerca a google

    Search to google scholar