Títol en diferents idiomes: Els amics dels teus amics…són els teus amics?
Centre: Institut Salvador Vilaseca (Reus)
Idioma: Català
Col·lecció: Treballs de Recerca de Batxillerat
Estudiant: Masdeu Àvila, Marc
Sèrie: Premi Consell Social URV
Data d'alta al repositori: 2016-12-05
Resum: Aquesta investigació pretén analitzar quina és la relació que els joves tenen amb les xarxes socials partint de la idea que aquestes poden canviar la forma de relacionar-nos. També vol demostrar que l'ús de les xarxes socials no ha d'afectar necessàriament el rendiment escolar. D'altra banda, defensa que l'ús de les xarxes ni millora ni empitjora les relacions amb els amics, però sí que les intensifica i prolonga. A partir dels conceptes nadons digitals i generació digital es vol desmitificar les pors que tenen els pares ( immigrants digitals ) sobre l'ús que fan els joves d'aquestes xarxes socials per tal de veure si aquestes pors són reals o no. Després d'una revisió teòrica del tema seguint els autors N. A. Christakis i J. H. Fowler i la teoria de les tres pors de Roger Martínez, el treball se centra en un estudi sociològic a partir d'unes enquestes que es passen als alumnes des de 1r d'ESO fins a 1r de batxillerat de l'Institut Salvador Vilaseca de Reus, d'uns diaris de camp a uns joves de 1r i 2n de batxillerat i d'unes entrevistes fetes a pares. S'ha creat el bloc http:// estudixarxes.blogspot.com i uns codis QR que faciliten la comprensió i l'accés a les dades del treball. Les preguntes inicials de recerca són, d'una banda, quina relació tenen els joves amb les xarxes i, d'una altra, en què consisteixen els canvis en la forma de relacionar-nos, si n'hi ha. D'aquí se'n deriven dos objectius : quin ús fan els joves (de l'Institut Salvador Vilaseca) de les xarxes socials?, i quina opinió tenen els pares sobre la relació dels seus fills amb les xarxes? Del primer objectiu interessa veure si aquest ús és només social o més ampli. Cal tenir en compte que les xarxes es poden utilitzar per moltes altres coses (per oferir o demanar feina, per treballar en grup, per comprar, etc.). Del segon es vol veure la visió que tenen els adults de les xarxes socials i, concretament, si l'opinió dels pares s'assembla a la dels fills (i en el cas que sigui que no, en què es diferencia). El treball consta de dues fases . En la primera s'ha treballat la part teòrica, consistent a documentar i fer recerca d'informació d'estudis trobats per Internet. S'han utilitzat llibres, revistes, diaris, vídeos, programes de ràdio, estudis en línia i material d'Internet referenciats al llarg del treball i a la bibliografia. En la segona fase s'ha treballat la part pràctica , que consta d'un treball de camp que implica diverses tècniques d'investigació: entrevistes, enquestes i un diari de camp. La informació qualitativa s'obté a partir d'unes entrevistes a diferents pares i mares que tenen fills de les edats de la mostra d'estudi, és a dir d'11-12 a 16-17 anys. Les entrevistes s'enregistren amb una gravadora i es poden escoltar a través del bloc del TR i del mòbil amb el codi QR . També hi ha un diari de camp , que es passa a joves d'aquestes edats però triats a l'atzar. La informació quantitativa s'obté de l'enquesta . La manera d'obtenir dades és a partir de la tècnica del qüestionari que es passa a alumnes de l'Institut Salvador Vilaseca, de 1r d'ESO a 1r de BAT. També s'ha establert una sèrie de contactes per correu electrònic amb un professor de la UOC, Roger Martínez, que ha intervingut en el desenvolupament metodològic, en concret en la confecció del diari de camp. Algunes de les conclusions que s'han trobat han estat que no hi ha diferències de sexe però sí d'edats en l'ús de les xarxes socials (com més joves, més aviat s'hi connecten i més les coneixen). Hi ha canvis en la forma de relacionar-se: hi ha més connexions amb els amics virtuals però aquestes són poc aprofundides (missatges curts i intranscendents). Hi ha també una prolongació de la vida social (contacte continu amb els amics dia i nit). El nombre d'amics que tenen agregats a les xarxes és entre 200 i 400 i d'aquests una mitjana de 61 són desconeguts. Els motius principals pel qual els joves utilitzen les xarxes són per estar amb els amics, penjar fotos i vídeos, i fer nous amics. No s'ha pogut trobar una relació directa entre l'ús de les xarxes socials i treure males notes. Els joves diuen tenir més amics dels que creuen els pares i tant pares com joves hi veuen més avantatges que inconvenients. Els pares, però, mostren algunes pors. Per últim, les xarxes són un amplificador de les nostres capacitats humanes i tenen molts avantatges, però no poden substituir els contactes reals.
URL: http://wwwa.urv.net/ogovern/consellsocial/PSecundaria/DVD%20Secundaria%202012-13/material/13cap08/13c08.htm
Títol en la llengua original: Els amics dels teus amics…són els teus amics?
Ensenyament(s): Batxillerat
Director del projecte: Ferrater Martorell, Joan Carles
curs acadèmic: 2012-2013