Títol en diferents idiomes: Publicitat sexista: la figura de la dona en la publicitat
Centre: Institut Narcís Oller (Valls)
Idioma: Català
Col·lecció: Treballs de Recerca de Batxillerat
Estudiant: Carmona Miquel, Laura
Sèrie: Premi Maria Helena Maseras
Data d'alta al repositori: 2016-12-15
Resum: La idea del meu treball va sorgir a partir d'un seguit d'anuncis que em van ofendre, especialment com a dona. En ple segle xxi estem constantment bombardejats per tot tipus d'anuncis, però no ens adonem que un gruix important d'aquests anuncis tenen un fort component sexista. Això em va fer reflexionar i vaig topar de cop amb la realitat. Aleshores, vaig pensar que si jo no hi havia parat aquest grau d'atenció com fins aleshores, possiblement molta gent tampoc. Així doncs, vaig decidir que aquest treball podria esdevenir una eina per insistir en el tema i per fer obrir els ulls a la gent que encara no ho hagués fet. En primer lloc, vaig informar-me sobre diversos aspectes sobre els quals basaria la meva teoria. Per començar, vaig buscar la informació bàsica sobre la publicitat per poder iniciar el treball. Dins de la publicitat, vaig voler recalcar un terme molt important: el màrqueting. Per què és tan important –us preguntareu–? Doncs perquè és la tècnica mitjançant la qual es creen els anuncis, tenint en compte què ven i què no –o almenys, què consideren que es ven. Això, conseqüentment, implica què es mostra en un anunci i com, fet que repercuteix en com es representen les figures de l'home i la dona. A part de la informació sobre la publicitat, vaig investigar alguns corrents feministes i algunes teories sociològiques sobre els rols imposats als dos sexes dins de la societat. Amb l'ajut d'aquesta informació, vaig poder comprovar que molts d'aquests rols són imposats en la publicitat de la mateixa manera. En segon lloc, vaig iniciar una part pràctica en la qual em vaig dedicar a repartir un parell d'enquestes (les dues estaven relacionades entre elles, però la idea que buscava en cadascuna era diferent per poder complementar-les a posteriori) i vaig treballar l'anàlisi de diversos anuncis publicitaris (dividint-los en el contingut objectiu, què es veu, i el contingut subjectiu, com es mostra o què pot suggerir). Un cop vaig obtenir els resultats, vaig poder arribar a la meva conclusió: és una realitat que el sexisme publicitari encara existeix i, en alguns casos, amb molta força. A més a més, és trist pensar que aquesta realitat succeeix en una societat teòricament «igualitària» i «moderna». Un altre punt al qual vaig poder arribar és que la majoria de la gent no és conscient d'aquest fet si no es presenta de manera clarament visual o portat a l'extrem. Tanmateix, en una cosa que la majoria dels enquestats van coincidir és que la figura que acaba sortint-ne més perjudicada és la de la dona –tot i que sempre hi pot haver excepcions. Malgrat tot, vaig tenir en compte que gran part de la gent no tenia una idea clara sobre què significa el terme «sexisme», ja que alguns ho confonien amb altres significats com el de la paraula «masclisme». Per tant, des d'aquí faig una crida a la població per agafar consciència i treballar conjuntament per a un futur en què la publicitat sexista –i el sexisme, en general– sigui cosa del passat; però, sobretot, per demanar a les grans empreses publicitàries, que gestionen tot aquest món, que tinguin més en compte el fort impacte que pot tenir la publicitat en la societat, ja que és més del que ens imaginem.
URL: https://www.youtube.com/watch?v=R25o3-s2rk8&list=PL8yyYJSAXdwkynJW1xGW93Vjr3A1wNKFT&index=12
http://wwwa.urv.cat/ogovern/consellsocial/PSecundaria/DVD%20Secundaria%202014-15/index.htm
Títol en la llengua original: Publicitat sexista: la figura de la dona en la publicitat
Ensenyament(s): Batxillerat
Director del projecte: Pineda Domingo, Martí
curs acadèmic: 2014-2015