Treballs de recerca de batxillerat (Premis del Consell Social)> 2011-2012

Per no ser com en Patufet

  • Identification data

    Identifier: DOC:55
    Authors:
    Balcells Argilaga, Laura
  • Others:

    Title in different languages: Per no ser com en Patufet
    Contributor's company: Institut Gabriel Ferrater i Soler (Reus)
    Language: Català
    Collection: Treballs de Recerca de Batxillerat
    Student: Balcells Argilaga, Laura
    Series: Premi Consell Social URV
    Creation date in repository: 2016-12-02
    Abstract: “Per no ser com en Patufet” és el títol que vaig escollir per al meu treball de recerca, després d'haver gairebé acabat el treball i haver escoltat i analitzat centenars de divertides explicacions que els infants em van fer sobre diferents aspectes de l'alimentació. El meu treball tractava d'investigar sobre les idees i preconceptes que tenen els nens i nenes de diferents edats sobre l'alimentació, amb preguntes com què és la digestió, on es fa, què porten els aliments, quins processos fa el menjar dins l'organisme o per a què serveixen algunes parts de l'aparell digestiu. Principalment volia veure en què es diferencien els arguments dels alumnes a través dels diferents cursos de primària, i també descobrir-ne l'origen i entendre'n el grau de complexitat. Volia descobrir fins a quin punt eren o no erronis els preconceptes dels nens i analitzar la capacitat que mostraven per raonar-los. Abans de posar-me a fer el treball, vaig llegir-me una pila d'estudis sobre els preconceptes i les idees prèvies dels infants, cosa que em va donar idees de com desenvolupar l'estudi i alhora fer hipòtesis sobre els resultats. Algunes d'aquestes hipòtesis van ser que el país d'origen o la cultura dels nens no influirien en els seus preconceptes, però que en canvi veuria una clara diferència a partir d'una certa edat. Per poder dur a terme el meu treball, i com que es tractava de treure informació d'un bon grapat de nens, vaig demanar permís a un centre de primària per poder entrevistar alumnes en horari lectiu de diferents edats, sexes i orígens. Vaig decidir que la millor manera d'extreure la màxima informació als nens era mitjançant una entrevista. Aquesta, però, havia d'incloure tots els aspectes que volia estudiar, i a més havia de ser amena i divertida per als nens. Tot i que aparentment la tasca de realització d'una entrevista pot semblar senzilla, va ser una de les parts complicades del treball. Amb les entrevistes en mà, vaig anar citant els diferents alumnes en una aula del mateix centre un per un, i durant diverses setmanes vaig anar realitzant les entrevistes. Un cop fetes, vaig haver de transcriure-les per poder sintetitzar-les i treballar amb les diferents respostes. Per poder analitzar adequadament els resultats vaig dissenyar un seguit de complexes xarxes sistèmiques, que són estructures que permeten mostrar relacions entre diferents aspectes o categories. En la xarxa sistèmica vaig incloure des de les respostes més estrafolàries i divertides a les més complexes i encertades. Cal dir que aquesta part del treball va ser la més entretinguda i complicada, ja que no n'havia fet mai anteriorment i és una tasca que requereix molt de temps i tenir en compte molts factors. Quan vaig poder veure amb claredat tots els resultats, encara quedava la tasca més difícil: extreure'n les conclusions. Algunes d'aquestes són: que les idees que posseeixen els alumnes tenen majoritàriament un origen cultural, social o escolar; que moltes de les concepcions que tenen els alumnes després d'haver estudiat el tema a l'escola són errònies perquè barregen i confonen aquestes concepcions amb altres que ja posseeixen prèviament; o bé que molts alumnes fan d'experiències o sensacions pròpies preconceptes molt coherents i que poden portar problemes a l'hora de l'aprenentatge. Personalment, estic molt contenta i orgullosa d'haver realitzat aquest treball de recerca. El que més em va encisar va ser el tracte amb els nens: de seguida em guanyava la seva confiança, cosa que feia que ells hi participessin molt activament i amb entusiasme. Em va sorprendre veure els alumnes tan entusiasmats amb la idea de l'entrevista, ja que era una de les coses que més em preocupava, que els alumnes estiguessin tallats i no volguessin col·laborar. M'hauria agradat tenir prou temps per entrevistar tots els alumnes que a l'entrar a l'aula s'aixecaven perquè els escollís. Això va ser una de les satisfaccions més grans que vaig tenir. Tots sabem que el treball de recerca no és una feina fàcil i que et pren molt de temps. I sí, després de la meva experiència no puc dir el contrari: però el que sí que puc dir és que si treballes en una cosa que t'entusiasma i, tot i que tens moments de tot, segueixes creient en el teu projecte i en el que vols obtenir, tot l'esforç es veu recompensat; i no per la nota o el reconeixement que puguis obtenir, sinó pel fet que has sigut capaç de realitzar una tasca d'aquestes magnituds amb resultats iguals o millors als que t'esperaves.
    URL: http://wwwa.urv.net/ogovern/consellsocial/PSecundaria/DVD%20Secundaria%202012-13/material/12cap02/12c02.htm
    Title in original languages: Per no ser com en Patufet
    Education area(s): Batxillerat
    Project director: Llort Planchadell, Josep Maria
    Academic year: 2011-2012
  • Keywords:

  • Documents:

  • Cerca a google

    Search to google scholar