Articles producció científica> Pedagogia

El desarrollo de la Competencia Digital Docente en Educación Superior. Una revisión sistemática de la literatura

  • Identification data

    Identifier: imarina:9289129
    Authors:
    García, MelodyMorales González, María JuliaGisbert Cervera, Mercè
    Abstract:
    This article aims to present the results of a Systematic Literature Review on the level development of Teaching Digital Competence in Higher Education. Articles were selected based on inclusion criteria, events of interest and keywords, used in the search engines of three databases: Redalyc, Scopus and ERIC, including studies in Spanish and English carried out between 2015 and 2015. 2021. We worked through a methodology that divided the process into four stages in which a thorough selection of articles was carried out, using the COMDID Rubric and the PRISMA 2020. Through this methodology, findings and levels of development of the CDD were described, which made it possible to obtain the results of the review based on the dimensions and indicators of the COMDID Rubric for the 47 selected articles. Reports of experiences with ICT were identified, describing an ideal scenario, but where the highest levels in the development of CDD are not materialized, and without didactic intervention in the institutional educational practices of teachers at the expert or transformative levels. El presente artículo tiene como objetivo presentar los resultados de una Revisión Sistemática de Literatura sobre los niveles de desarrollo de la Competencia Digital Docente en Educación Superior. Se procedió a seleccionar artículos tomando como base criterios de inclusión, eventos de interés y palabras clave, empleadas en los motores de búsqueda de tres bases de datos: Redalyc, Scopus y ERIC, incluyendo estudios en español y en inglés realizados entre los años 2015 y 2021. Se trabajó a través de una metodología que dividió el proceso en cuatro etapas en las cuales se realizó una minuciosa selección de artículos, empleando la Rúbrica COMDID y la Declaración PRISMA 2020. Basados en esta mod
  • Others:

    Author, as appears in the article.: García, Melody; Morales González, María Julia; Gisbert Cervera, Mercè
    Department: Pedagogia
    URV's Author/s: García Correa, Melody Silvana / Gisbert Cervera, Maria Mercedes
    Keywords: Quality education
    Abstract: This article aims to present the results of a Systematic Literature Review on the level development of Teaching Digital Competence in Higher Education. Articles were selected based on inclusion criteria, events of interest and keywords, used in the search engines of three databases: Redalyc, Scopus and ERIC, including studies in Spanish and English carried out between 2015 and 2015. 2021. We worked through a methodology that divided the process into four stages in which a thorough selection of articles was carried out, using the COMDID Rubric and the PRISMA 2020. Through this methodology, findings and levels of development of the CDD were described, which made it possible to obtain the results of the review based on the dimensions and indicators of the COMDID Rubric for the 47 selected articles. Reports of experiences with ICT were identified, describing an ideal scenario, but where the highest levels in the development of CDD are not materialized, and without didactic intervention in the institutional educational practices of teachers at the expert or transformative levels. El presente artículo tiene como objetivo presentar los resultados de una Revisión Sistemática de Literatura sobre los niveles de desarrollo de la Competencia Digital Docente en Educación Superior. Se procedió a seleccionar artículos tomando como base criterios de inclusión, eventos de interés y palabras clave, empleadas en los motores de búsqueda de tres bases de datos: Redalyc, Scopus y ERIC, incluyendo estudios en español y en inglés realizados entre los años 2015 y 2021. Se trabajó a través de una metodología que dividió el proceso en cuatro etapas en las cuales se realizó una minuciosa selección de artículos, empleando la Rúbrica COMDID y la Declaración PRISMA 2020. Basados en esta modalidad, se describieron hallazgos y niveles de desarrollo de la CDD, lo cual posibilitó la obtención de resultados de la revisión en función de las dimensiones e indicadores de la Rúbrica COMDID para los 47 artículos seleccionados. Se identificaron relatos de experiencias con TIC describiendo un escenario ideal, pero donde no se concretan los niveles más altos en el desarrollo de la CDD, y sin intervención didáctica en las prácticas educativas institucionales de los docentes, para los niveles expertos o transformadores.
    Thematic Areas: Pedagogical & educational research Educación Educació Ciencias sociales
    licence for use: https://creativecommons.org/licenses/by/3.0/es/
    Author's mail: melodysilvana.garcia@estudiants.urv.cat merce.gisbert@urv.cat
    Author identifier: 0000-0002-8330-1495
    Record's date: 2024-11-23
    Papper version: info:eu-repo/semantics/publishedVersion
    Licence document URL: https://repositori.urv.cat/ca/proteccio-de-dades/
    Papper original source: Revista Interuniversitaria De Investigación En Tecnología Educativa. (13): 173-199
    APA: García, Melody; Morales González, María Julia; Gisbert Cervera, Mercè (2022). El desarrollo de la Competencia Digital Docente en Educación Superior. Una revisión sistemática de la literatura. Revista Interuniversitaria De Investigación En Tecnología Educativa, (13), 173-199. DOI: 10.6018/riite.543011
    Entity: Universitat Rovira i Virgili
    Journal publication year: 2022
    Publication Type: Journal Publications
  • Keywords:

    Quality education
    Pedagogical & educational research
    Educación
    Educació
    Ciencias sociales
  • Documents:

  • Cerca a google

    Search to google scholar