Identificador: imarina:9366344
Autors:
Sánchez-Martos, M. JoséEsteve-González,Vanessa
Resum:
La Universitat Rovira i Virgili imparteix una formació dirigida al personal investigador a través del Centre de Recursos per a l'Aprenentatge i la Recerca en els tres àmbits fonamentals de la Ciència Oberta: publicació en accés obert, gestió de les dades de recerca i elaboració dels plans de gestió de dades. Abans de la pandèmia es realitzava de manera presencial. Amb la intenció de millorar la taxa de deserció i la baixa ràtio, es va proposar virtualizar la formació. La pandèmia va obligar a realitzar la formació virtual sense tenir en compte el disseny tecnopedagògic. Aquest treball presenta el procés de conversió de la formació presencial a formació virtual asíncrona, en l'àmbit de la gestió de les dades de recerca i pla de gestió de dades de la ciència oberta. S'ha seguit la metodologia de la Recerca Basada en Disseny, tenint en compte el model instruccional ADDIE i considerant aspectes d'accessibilitat i usabilitat. La mostra consta de 37 participants que van donar una valoració positiva de la formació i dels materials. A nivell general, s'obtenen millores en la taxa de deserció i la ràtio de participació i es proposen uns criteris de disseny per a següents iteracions.