Revistes Publicacions URV: Universitas Tarraconensis. Revista de Ciències de l'Educació> 2012

Bilingual education and linguistic attitudes in Els Ports (Castellón) and Matarranya (Teruel)

  • Identification data

    Identifier: RP:3577
    Handle: http://hdl.handle.net/20.500.11797/RP3577
  • Authors:

    González Martínez, Juan
  • Others:

    Author, as appears in the article.: González Martínez, Juan
    Keywords: language attitudes
    Abstract: El análisis de las actitudes hacia el catalán y hacia la educación bilingüe en las vecinas comarcas de Els Ports (Castellón) y Matarranya (Teruel), continúa demostrando que en ambas comarcas catalán y español conviven todavía hoy en una situación de diglosia. Sin embargo, es sencillo documentar una diferente percepción acerca de la presencia del catalán en el sistema educativo entre los habitantes de Els Ports y los de Matarranya. En esta investigación, por medio de la técnica de la entrevista sociolingüística, intentamos sondear, precisamente, cuáles son esas actitudes hacia la educación bilingüe, en catalán y en castellano. Tras ese análisis, no queda ninguna duda de que las actitudes son mucho menos positivas en Matarranya que en Els Ports. Como consecuencia de ello, concluimos que la puesta en marcha de políticas educativas bilingües, como las que rigen en otras zonas catalanohablantes, se configura como una de las soluciones para mejorar la situación sociolingüística de Matarranya. An analysis of the attitudes towards Catalan and the bilingual education in theadjacent regions of Els Ports (in the province of Castellón, Spain) and Matarranya (in the province of Teruel, Spain) shows that in both areas, Catalan and Spanish coexist today in a diglossic situation, but we can easyly document a very different perception of the presence of Catalan in the educational system between the inhabitants from Els Ports or Matarranya. By this research, and through sociolinguistic interviews, we try to assess language attitudes towards bilingual education, both in Catalan and Spanish. After that analysis, we have no doubt that those attitudes are less possitive in Matarranya than in Els Ports. As a consequence of this, we consider that bilingual education policies, as those we can find in other Catalan-speaking areas, are the best solucion for improving the sociolinguistic status in Matarranya.
    Journal publication year: 2012
    Publication Type: info:eu-repo/semantics/publishedVersion info:eu-repo/semantics/article