Creation date in repository: 2017-09-18
Abstract: Introducció: El debut diabètic en el pacient pediàtric és un problema de salut cada cop més freqüent en els hospitals, és important que el personal sanitari conegui la forma d’actuació per a aconseguir una millor atenció al pacient. S’ha d’incidir en l’educació sanitària que rep el pacient i cuidadors per evitar l’aparició de simptomatologia diabètica i complicacions. Objectiu: Identificar els coneixements dels professionals d’infermeria sobre el Protocol d’Actuació davant d’un debut diabètic en el pacient pediàtric i l’estat d’aplicació del mateix. Analitzar l’existència o no d’un programa d’educació sanitària (PES) i si qualsevol d’aquests dos presenten necessitats de millora. Metodologia: S’ha realitzat una recerca bibliogràfica per a obtenir coneixements sobre les diferents actuacions infermeres davant d’un debut diabètic. S’ha elaborat una enquesta complimentada per una mostra d’11 professionals d’infermeria que treballen a la unitat pediàtrica de l’hospital Universitari Joan XXIII. Per a l’anàlisi de les dades s’ha fet servir el programa estadístic SPSS vs.21. Resultats: La majoria del personal d’infermeria coneix la correcta actuació davant d’un debut diabètic, hi ha un gran desconeixement sobre la no existència d’un protocol d’actuació. La majoria dels enquestats coneixen l’existència i aplicació del PES. La mostra d’infermeres analitzada creu que s’hauria de millorar el protocol i el PES. Discussió: Respecte al protocol d’actuació, la principal controvèrsia es troba en pactar quin és el tractament més adequat; les respostes obtingudes per infermeria coincideixen amb la recerca bibliogràfica. Referint-nos al PES, les diverses opinions sobre com realitzar l’educació sanitària són bastant homogènies, a més, les respostes del personal sanitari enquestat concorden amb la opinió dels articles. Conclusions: El personal d’infermeria realitza una correcta actuació davant d’un debut diabètic. Seria necessari implantar un protocol d’actuació davant del debut diabètic i millorar el PES de l’hospital Universitari Joan XXIII. Introduction: The diabetic debut in pediatric patient is becoming an increasing health problem in hospitals so its important for the healthcare personnel to know the way of acting to achieve a better patient care. It’s necessary to make emphasis in the sanitary education that they all give to the patient and his main careers for avoiding diabetic symptoms and its complications. Objective: Identify nurses knowledge about the protocol of actuation in front a diabetic debut in pediatric patient and its state of application. Analyzing the existence or not of a health education programme (HEP) and if any of these two, both protocol and HEP, present needs for improvement. Methodology: It has carried out a bibliographic search to obtain knowledge about the different actuations in front of a diabetic debut. It has created a poll that has been complemented by a sample of 11 nursing professionals who work at the pediatric united of “Hospital Universitari Joan XXIII”. The data analysis has been doing using the statistic program SPSS vs.21. Results: Although most nurses know the best way of acting in front a diabetic debut, there’s a great lack of knowledge about the non-existence of a protocol of actuation. Most of the respondents are knowledgeable about the existence and application of the HEP. The results indicate that the staff polled believed that both the protocol and the program should be improved. Discussion: The main controversy in the protocol is about what is the best way to treat a diabetic debut; pediatric nurses agree with the bibliographic research. Focusing on the HEP, the various opinions on how to perform the health education are homogeneous, and the pediatric nurses agree with them. Conclusion: The nurse personal actually does a correct management in front a diabetic debut. It’s necessary to create an actuation protocol to treat the diabetic debut and to improve the HEP from the “Hospital Universitari Joan XXIII”. Introducción: El debut diabético en el paciente pediátrico es un problema de salud cada vez más frecuente en los hospitales, es importante que el personal sanitario conozca la actuación para lograr una mejor atención al paciente. Se tiene que incidir en la educación sanitaria que recibe el paciente y cuidadores para evitar la aparición de sintomatología diabética y complicaciones. Objetivo: Identificar los conocimientos de los profesionales de enfermería sobre el Protocolo de Actuación frente un debut diabético en el paciente pediátrico y el estado de aplicación del mismo. Analizar la existencia o no de un programa de educación sanitaria (PES) y si cualquiera de los dos tiene necesidad de mejora. Metodología: Se ha realizado una recerca bibliográfica para obtener conocimientos sobre las diferentes actuaciones enfermeras delante un debut diabético. Se ha elaborado una encuesta cumplimentada por una muestra d’11 profesionales de enfermería que trabajan a la unidad pediátrica del Hospital Universitario Joan XXIII. Para el análisis de las dadas se ha utilizado el programa estadístico SPSS vs.21. Resultados: La mayoría del personal de enfermeras conoce la correcta actuación delante un debut diabético, hay un gran desconocimiento sobre la no existencia de un protocolo de actuación. La mayor parte de los encuestados conoce la existencia y aplicación del PES. La muestra de enfermeras analizada cree que se deberían mejorar el protocolo y el PES: Discusión: Respeto al protocolo de actuación, la principal controversia se encuentra en pactar cuál es el tratamiento más adecuado; las respuestas obtenidas coinciden con la recerca bibliográfica. Refiriéndonos al PES, las opiniones sobre cómo realizar la educación sanitaria son homogéneas, a más, las respuestas de las encuestas concuerdan con la opinión de los artículos. Conclusiones: El personal de enfermería realiza una correcta actuación delante de un debut diabético. Sería necesario implantar un protocolo de actuación delante del debut diabético y mejorar el PES del hospital Universitario Joan XXIII.
Subject: Infermeria
Language: Català
Department: Infermeria
Student: Lledó Gras, Laia; Palomares Romero, Elisabet
Academic year: 2016-2017
Title in different languages: Actuacions d'infermeria davant del debut diabètic en el nen Nursing management in front a diabetic debut in childhood Actuaciones de enfermería ante el debut diabètico en el niño
Work's public defense date: 2017-07-06
Keywords: Diabetes, debut, pediatria, cetoacidosi, protocol, educació sanitària Diabetes, debut, pediatrics, ketoacidosi, protocol, health education Diabetes, debut, pediatría, cetoacidosis, protocolo, educación sanitária
Confidenciality: No
TFG credits: 12
Title in original language: Actuacions d'infermeria davant del debut diabètic en el nen
Project director: Bazo Hernández, Letícia
Education area(s): Infermeria
Entity: Universitat Rovira i Virgili (URV)