Fecha de alta en el repositorio: 2019-07-25
Resumen: El suïcidi en adolescents és considerat com la segona causa de mort, en el món, en joves entre 15 a 39 anys i és la tercera a Espanya. L'adolescència és una etapa de continu canvi i, per tant, d'adaptació. Quan un jove no té suficients recursos per a assimilar noves formes de vida i, a més, hi ha factors de risc que potencien aquest comportament, és possible que trobin en el suïcidi una manera d’evadir-se i escapar. Per les altes taxes de suïcidis i els comportaments de risc, aquest treball té com a objectiu conèixer els programes de prevenció duts a terme en mitjans educatius per a prevenir comportaments suïcides. La metodologia del present treball ha estat una revisió bibliogràfica de 13 articles, en el qual s'hi han estudiat programes basats en: formació de Gatekeepers o “guardians informats” i la psicoeducació. Entre les conclusions hi trobem que quan s'afavoreix el coneixement de conceptes bàsics sobre el suïcidi s'obtenen resultats beneficiosos a l'hora de detectar situacions de risc i augmenta la seguretat entre professors i alumnes per a afrontar les adversitats. Quant a la professió d'infermeria, es comenta que les infermeres escolars, junt amb els altres professionals necessaris per a tractar aquesta situació, podrien adoptar un rol important a l'hora de dur a terme un programa de prevenció del suïcidi. Suicide in young people, between 15 and 39 years old, is considered the second cause of death in the world and third in Spain. Adolescence is a stage of continuous changes and therefore, of adaptation. When an adolescent does not have enough resources to assimilate new ways of life and moreover he or she has got risk factors that enhance this behaviour, they may find in suicide a way to escape from reality. Because of the high rates of suicides and risk behaviours, the aim of this study is to analyse prevention programs in motion in educational environments to prevent the suicidal behaviour. The methodology in the present work has been a bibliography review of 13 articles, we studied programs based on: training of Gatekeepers and psychoeducation. Among the conclusions we found: if the knowledge of basic concepts about suicide are favoured, we will obtain beneficial results because will be easier to detect risk situations and the knowledge increase confidence of the teachers and students to know what should do in situation of risk. With regard to the nursing profession, it is mentioned that school nurses, together with the other professionals needed to treat this situation, could take an important role in carrying out a suicide prevention program. El suicidio en adolescentes está considerado como la segunda causa de muerte, en el mundo, en jóvenes entre 15 a 39 años y es la tercera en España. La adolescencia es una etapa de continuo cambio y, por tanto, de adaptación. Cuando un joven no tiene suficientes recursos para asimilar nuevas formas de vida y, además, hay factores de riesgo que potencian este comportamiento, es posible que encuentren en el suicidio una forma de evadirse y escapar. Por las altas tasas de suicidios y los comportamientos de riesgo, esté trabajo tiene como objetivo conocer sobre los programas de prevención llevados a cabo en medios educativos para prevenir comportamientos suicidas. La metodología del presente trabajo ha sido una revisión bibliográfica de 13 artículos, en el que se han estudiado programas basados en: formación de Gatekeepers o “guardianes informados” y la psicoeducación. Entre las conclusiones se encuentra que cuando se favorece el conocimiento de conceptos básicos sobre el suicidio se obtienen resultados beneficiosos a la hora de detectar situaciones de riesgo y aumenta la seguridad entre profesores y alumnos para afrontar las adversidades. En cuanto a la profesión de enfermería, se comenta que las enfermeras escolares, juntos con los demás profesionales necesarios para tratar esta situación, podrían adoptar un rol importante a la hora de llevar a cabo un programa de prevención del suicidio.
Materia: Suïcidi -- Prevenció
Idioma: Castellà
Áreas temáticas: Ciències de la salut
Departamento: Infermeria
Estudiante: Vega Henao, Salomé
Curso académico: 2018-2019
Título en diferentes idiomas: Prevention of suicide in adolescents: a bibliographic review Prevenció del suïcidi en població adolescent: una revisió bibliogràfica
Fecha de la defensa del treball: 2019-06-03
Derechos de acceso: info:eu-repo/semantics/openAccess
Palabras clave: Suïcidi, adolescents, prevenció del suicidi i infermera escolar Suicide, Adolescents, Suicide prevention and School nursing Suicidio, adolescentes, prevención del suicidio y enfermera escolar
Confidencialidad: No
Créditos del TFG: 12
Título en la lengua original: Prevención del suicidio en población adolescente: una revisión bibliográfica
Director del proyecto: Casanova Garrigós, Georgina
Enseñanza(s): Infermeria
Entidad: Universitat Rovira i Virgili (URV)