Paraules clau: aerodinámica, openFOAM, CFD, outomoción, ANSA, DrivAer aerodynamics, openFOAM, CFD, outomotive, ANSA, DrivAer aerodinàmica, openFOAM, CFD, outomoció, ANSA, DrivAer
Títol en diferents idiomes: Estudio de la implementación de OpenFOAM en el Sector de la Automoción OpenFOAM implementation study in the Automotive Industry Estudi de implementació de OpenFOAM en el Sector de l'Automoció.
Àrees temàtiques: Ingeniería mecánica Mechanical engineering Enginyeria mecànica
Confidencialitat: No
Curs acadèmic: 2021-2022
Estudiant: Lanuza Fabregat, Jordi
Aprenentatge Servei: NO
Departament: Enginyeria Mecànica
Drets d'accés: info:eu-repo/semantics/openAccess
Data de la defensa del treball: 2022-09-14
Director del projecte: Fabregat Tomàs, Àlex
Resum: El presente trabajo de fin de máster se enmarca en un proyecto que el autor desarrolla en su entorno profesional como ingeniero de CFD en una empresa del sector de la automoción. El objetivo consiste en determinar la viabilidad de la implementación de una plataforma de CFD de código abierto (OpenFOAM) que pueda complementar o, eventualmente, reemplazar a las actuales soluciones comerciales (STAR-CCM+, ANSYS) para la simulación y caracterización de las propiedades aerodinámicas de vehículos, lo que permita poder aumentar el potencial de simulación y su competitividad en el mercado. Aunque ya son notables los esfuerzos dentro de este sector para facilitar esta transición hacia soluciones de código abierto, cada empresa necesita adaptar las soluciones computacionales de acuerdo con sus necesidades. El estudio presenta y discute los resultados preliminares de la validación de OpenFOAM como plataforma CFD para la resolución de un vehículo de referencia usando geometrías simplificadas en las que se omiten elementos como retrovisores o ruedas. Los resultados numéricos obtenidos se han comparado con resultados experimentales para condiciones de flujo externo y geometrías similares. Posteriormente, el análisis se extiende a una geometría completa que permita una caracterización más precisa. Las distintas mallas computacionales, generadas con la herramienta ANSA, se han comparado, permitiendo el análisis del impacto de la resolución y la cuantificación de errores con respecto a los resultados experimentales para configuraciones similares. Finalmente, se comparan diferentes parámetros aerodinámicos obtenidos por el autor con los resultados de un caso de referencia en el sector automovilístico. La similitud entre los resultados presentes y los reportados por los distintos equipos provenientes de la industria y la academia sugiere que la herramienta OpenFOAM se posiciona favorablemente como una alternativa viable a las soluciones comerciales. El present treball de fi de màster s'emmarca en un projecte que l'autor desenvolupa en el seu entorn professional com a enginyer de CFD en una empresa del sector de l'automoció. L'objectiu consisteix a determinar la viabilitat de la implementació d'una plataforma de CFD de codi obert (OpenFOAM) que pugui complementar o, eventualment, reemplaçar a les actuals solucions comercials (STAR-CCM+, ANSYS) per a la simulació i caracterització de les propietats aerodinàmiques de vehicles, la qual cosa permeti poder augmentar el potencial de simulació i la seva competitivitat en el mercat. Encara que ja són notables els esforços dins d'aquest sector per a facilitar aquesta transició cap a solucions de codi obert, cada empresa necessita adaptar les solucions computacionals d'acord amb les seves necessitats. L'estudi presenta i discuteix els resultats preliminars de la validació de OpenFOAM com a plataforma CFD per a la resolució d'un vehicle de referència usant geometries simplificades en les quals s'ometen elements com a retrovisors o rodes. Els resultats numèrics obtinguts s'han comparat amb resultats experimentals per a condicions de flux extern i geometries similars. Posteriorment, l'anàlisi s'estén a una geometria completa que permeti una caracterització més precisa. Les diferents malles computacionals, generades amb l'eina ANSA, s'han comparat, permetent l'anàlisi de l'impacte de la resolució i la quantificació d'errors respecte als resultats experimentals per a configuracions similars. Finalment, es comparen diferents paràmetres aerodinàmics obtinguts per l'autor amb els resultats d'un cas de referència en el sector automobilístic. La similitud entre els resultats presents i els reportats pels diferents equips provinents de la indústria i l'acadèmia suggereix que l'eina OpenFOAM es posiciona favorablement com una alternativa viable a les solucions comercials.
Matèria: Aerodinàmica
Entitat: Universitat Rovira i Virgili (URV)
Idioma: spa
Ensenyament(s): Mecànica de Fluïds Computacional
Títol en la llengua original: Estudio de la implementación de OpenFOAM en el Sector de la Automoción
Data d'alta al repositori: 2022-11-25