Paraules clau: creativitat, literatura, escriptura creativity, literature, writing creatividad, literatura, escritura
Títol en diferents idiomes: La literatura com estímul de la creativitat: el desenvolupament de la escriptura Literature as the stimulus of the creativity: the development of writing Literatura como estímulo de la creatividad: el desarrollo de la escritura
Àrees temàtiques: Filologia
Confidencialitat: No
Curs acadèmic: 2015-2016
Estudiant: Mirónova Nikítina, Valentina
Departament: Filologies Romàniques
Crèdits del TFM: 12
Data de la defensa del treball: 2016-09-13
Director del projecte: Madrona Cao, Alicia
Resum: Els estudis sobre el concepte de creativitat a les classes de espanyol com a llengua estrangera marquen la importància de proporcionar als alumnes un medi estimulant, que afavoreixi l'autodescobriment d'habilitats creatives i de la seva expressió a la llengua meta. Entre les diverses eines per aconseguir aquesta finalitat es destaca la literatura, on els seus beneficis son incalculables: serveix per a tots els nivells i edats, ofereix un material autèntic i un model de llengua bonica, ingeniosa, rica, permet als alumnes apropar-se a les obres en el seu idioma original i gaudir d'aquest tipus de lectura, desenvolupa el pensament creatiu i les competències lingüística, literària, comunicativa, expressiva, pragmàtica, cultural i intercultural. Als nostres dies, quan es dona la prioritat a l'ensenyament i la pràctica de la llengua parlada, convindria recordar sobre l'equilibri i posar la atenció corresponent a l'escriptura. La expressió escrita constitueix una tasca mes difícil que la expressió oral, i se li apliquen unes exigències mes grans que a la llengua parlada. Tanmateix , les habilitats per a escriure s'exerceixen sens falta en base a la lectura, i en aquest sentit la lectura de les obres literàries no solsament millora la pràctica de la escriptura en general, sinó que també desenvolupa el seu tipus especial - la escriptura creativa. Com la aplicació de la teoria a la practica el present treball ofereix exemples de la explotació didàctica de tres obres literàries clàssiques: de la novel·la L'amor en els temps de còlera de Gabriel García Márquez, del Poema 20 de Vint poemes d'amor i una cançó desesperada de Pablo Neruda i del drama La casa de Bernarda Alba de Federico García Lorca. Studies on the concept of creativity in Spanish classes, where Spanish is studied as a foreign language, mark the importance of providing students with a stimulating environment that promotes self-discovery of creative skills and their expression in the target language. Among various tools to achieve this objective we can distinguish literature the benefits of which are incalculable: it serves for all levels and ages, offers an authentic material and a model of a beautiful, witty, rich language, which allows students to approach the original work and enjoy the reading this way, it develops creative thinking and linguistic, literary, communicative, expressive, pragmatic, cultural and intercultural competences. Nowadays, when the priority is given to the teaching and practice of spoken language, we should remember about the balance and pay the appropriate attention to writing. The writing is a more difficult task than oral expression, and much higher requirements are applied to the writing than to the spoken language. In their turn, writing skills without fail can be exercised on reading bases, and in this sense reading of literary works not only improves the practice of writing in general, but also develops its special kind - creative writing. To put theory into practice this paper offers examples of the didactic exploitation of three classic literary works: the novel Love in the Time of Cholera by Gabriel García Márquez, Poem 20 of Twenty Love Poems and a desperate song of Pablo Neruda and a drama The house of Bernarda Alba by Federico García Lorca. Los estudios sobre el concepto de creatividad en las clases del español como lengua extranjera marcan la importancia de proporcionar a los alumnos un medio estimulante, que favorezca el autodescubrimiento de habilidades creativas y su expresión en la lengua meta. Entre las diversas herramientas para lograr este fin se destaca la literatura, cuyos beneficios resultan incalculables: sirve para todos los niveles y edades, ofrece un material auténtico y un modelo de lengua bella, ingeniosa, rica, permite a los alumnos acercarse a las obras en su idioma original y disfrutar de este tipo de la lectura, desarrolla el pensamiento creativo y las competencias lingüística, literaria, comunicativa, expresiva, pragmática, cultural e intercultural. En nuestros días, cuando se da la prioridad a la enseñanza y la práctica de la lengua hablada, convendría recordar sobre el equilibrio y prestar la atención correspondiente a la escritura. La expresión escrita constituye una tarea más difícil que la expresión oral, y se le aplican unas exigencias más grandes que a la lengua hablada. A su vez, las habilidades para escribir se ejercen sin falta a base de la lectura, y en este sentido la lectura de las obras literarias no solo mejora la práctica de la escritura en general, sino que también desarrolla su tipo especial - la escritura creativa. Como la aplicación de la teoría en la práctica el presente trabajo ofrece ejemplos de la explotación didáctica de tres obras literarias clásicas: de la novela El amor en los tiempos del cólera de Gabriel García Márquez, del Poema 20 de Veinte poemas de amor y una canción desesperada de Pablo Neruda y del drama La casa de Bernarda Alba de Federico García Lorca.
Matèria: Dades. Transmissió
Entitat: Universitat Rovira i Virgili (URV)
Idioma: Castellà
Ensenyament(s): Ensenyament de Llengües - Espanyol com a Llengua Estrangera
Títol en la llengua original: Literatura como estímulo de la creatividad: el desarrollo de la escritura
Data d'alta al repositori: 2019-01-23