Treballs Fi de Màster> Pedagogia

El podcast como recurso para mejorar la comprensión y expresión oral en Secundaria

  • Identification data

    Identifier: TFM:736
    Handle: http://hdl.handle.net/20.500.11797/TFM736
  • Authors:

    Pardo Lara, Laura
  • Others:

    Keywords: Aprendizaje cooperativo, TIC, expresión oral Cooperative Learning, ICT, speaking Aprenentatge cooperatiu, TIC, expressió oral
    Title in different languages: El podcast como recurso para mejorar la comprensión y expresión oral en Secundaria The podcast as a resource to improve the comprehension and¡speaking in Secondary El podcats com a recurs per millorar la comprensió i expressió oral a Secundaria
    Subject areas: Ciencias de la educación Education sciences Ciències de l'educació
    Confidenciality: No
    Academic year: 2020-2021
    Student: Pardo Lara, Laura
    Department: Pedagogia
    Access Rights: info:eu-repo/semantics/openAccess
    Work's public defense date: 2021-06-21
    Project director: Calle Romero, Maribel
    Abstract: El propósito de este estudio ha sido si con el uso del Aprendizaje Cooperativo (AC) y el uso de las Tecnologías de la Información y Comunicación (TIC), concretamente con el uso del podcast, se obtienen mejores resultados académicos y una mejora en la expresión oral dentro de la materia de Lengua Castellana y Literatura en 1º de ESO. El diseño empleado ha sido cuasiexperimental con un grupo control y un grupo experimental a los que se les impartió la misma unidad didáctica con metodologías distintas. Al grupo control a través de la metodología tradicional y al grupo experimental a través del AC y el uso del podcast. Speaking is one of the most difficult linguistic skills to be assessed in classroom settings. Mainly because of that, this skill does not receive the necessary attention in secondary schools. This study aims at analyzing to what extent the Cooperative Learning and the use of Information and Communications Technology (ICT), in particular the use of podcast, enhance 1º ESO students’ oral proficiency in the Spanish Language and Literature classroom. To address this goal, a quasi-experimental study was conducted with a control (n = 24) and an experimental group (n = 23). Participants were recruited in a high school located at Santa Eulàlia de Ronçana (Barcelona). The educational intervention in the experimental group consisted of applying the Cooperative Learning and including the use of podcast. In the control group, in contrast, they received the ordinary language-instruction classes. For gathering the data, participants in both groups were assessed on their oral competence at two pre-test and two post-test. Additionally, students’ motivation was assessed through a Likert questionnaire. According to the results, the use of Cooperative Learning and ICT, through podcast, significantly enhances students’ oral competence in the Spanish Language and Literature classroom in comparison with the ordinary language-instruction class. These improvements were only observed in those students who started with lower grades. El propòsit d'aquest estudi ha estat si amb l'ús de l'Aprenentatge Cooperatiu (AC) i l'ús de les Tecnologies de la Informació i Comunicació (TIC), concretament amb l'ús del podcast, s'obtenen millors resultats acadèmics i una millora en l'expressió oral dins de la matèria de Llengua Castellana i Literatura en 1r d'ESO. El disseny emprat ha estat quasiexperimental amb un grup control i un grup experimental als quals se'ls va impartir la mateixa unitat didàctica amb metodologies diferents. Al grup control a través de la metodologia tradicional i al grup experimental a través de l'AC i l'ús del podcast.
    Subject: Ciències de l'educació
    Entity: Universitat Rovira i Virgili (URV)
    Language: Castellà
    Education area(s): Formació del professorat d'Educació Secundària Obligatòria i Batxillerat, Formació  Professional i Ensenyament d'Idiomes
    Title in original language: El podcast como recurso para mejorar la comprensión y expresión oral en Secundaria
    Creation date in repository: 2021-07-23
  • Keywords:

    Ciencias de la educación
    Education sciences
    Ciències de l'educació
    Ciències de l'educació
  • Documents:

  • Cerca a google

    Search to google scholar