Treballs de recerca de batxillerat (Premis del Consell Social)> 2011-2012

El Camino de Santiago. Pelegrinatge i negoci

  • Identification data

    Identifier: DOC:56
  • Authors:

    Domingo Ribellas, Marta
  • Others:

    Title in different languages: El Camino de Santiago. Pelegrinatge i negoci
    Contributor's company: Institut Fonts del Glorieta (Alcover)
    Language: Català
    Collection: Treballs de Recerca de Batxillerat
    Student: Domingo Ribellas, Marta
    Series: Premi Consell Social URV
    Creation date in repository: 2016-12-02
    Abstract: Aquest treball pretén fer un estudi econòmic de l'àrea gallega del Camino de Santiago i, en termes generals, estudiar i analitzar la possible influència que pot tenir una qüestió cultural (en aquest cas, un itinerari) en la creació i el desenvolupament del factor empresarial i econòmic de la zona. Així doncs, aquest treball permet apropar el lector a la realitat del Camino de Santiago tenint en compte diversos àmbits. En primer lloc, l'estudi ens possibilita conèixer el significat i la finalitat de qualsevol pelegrinatge. És aquell recorregut que es fa cap a un lloc sagrat, generalment a peu, per motius originàriament religiosos. En el cas del Camino de Santiago és en direcció a la Catedral de Santiago de Compostel·la, on es veneren les restes de l'apòstol Jaume (Santiago). Tanmateix, això ha anat evolucionant i canviant: des de ser un motiu merament religiós fins a ser un recorregut de caire turístic per molts i, per tant, una font d'ingressos per als qui han decidit crear-hi el seu propi negoci. No existeix només una única ruta que arribi a Santiago de Compostel·la. Els itineraris més freqüentats són el Camí Francès (concentra el 80% dels pelegrins), el Camí del Nord, el Camí Anglès, el Camí Portuguès, la Via de la Plata i, finalment, la prolongació a Fisterra i Muxía. En tots aquests hi ha com a senyalització les populars fletxes grogues, que són el recurs més fiable per arribar al destí. El perfil geogràfic és més aviat muntanyós i amb molta abundància de vegetació característica de la zona. En el treball també es parla de la preparació física i alimentària que hauria de portar a terme qualsevol pelegrí per aconseguir l'èxit en el pelegrinatge: tant per tenir la satisfacció d'acabar-lo com per poder gaudir de cada etapa. Durant el desenvolupament del treball d'investigació, un dels aspectes de més incidència és l'economia, començant pel paper que ocupa el turisme en un àmbit general i acabant per totes les tècniques de publicitat i promoció que hi ha al voltant de la ruta mil·lenària. En general s'ha pogut observar que aquesta tendeix a convertir-se en dinamitzadora econòmica de les regions que travessa. El pelegrí, des d'aquest punt de vista, es converteix en client i les seves necessitats poden ser una oportunitat de negoci. Un servei que mereix una menció especial és el d'allotjament; n'hi ha de diversos tipus, amb funcionament, possibilitats i preus diferents. Hi ha albergs públics gestionats per l'administració, albergs privats, pensions, hotels, cases rurals... Altres aspectes a destacar són la importància del sector de la restauració, dels punts de venda de records i de tot tipus de servei que pugui necessitar el pelegrí (transports, mèdics, etc.). D'altra banda, cal destacar l'important funció del màrqueting dins del Camino de Santiago. Aquest engloba tots els processos que busquen l'eficiència en la producció, la distribució i la venda de productes i/o serveis. Es pot afirmar, doncs, que les noves tecnologies, la web 2.0 i les xarxes socials estan revolucionant la comunicació i distribució del sector turístic sense haver de realitzar una gran inversió. Altrament, es pot constatar el paper d'instrument competitiu que té el preu en tots aquells productes i serveis del Camino, ja que es tracta d'un mercat en què hi ha poques regulacions. També cal fer un esment especial al marxandatge, que és allò que fa referència al conjunt d'estudis i tècniques comercials que permeten presentar el producte en les millors condicions perquè sigui atractiu per al client i així estimular la seva compra. S'ha pogut comprovar que la distribució i el repartiment de l'espai dins dels establiments és molt important i, d'aquesta manera, els productes destinats al pelegrí estan col·locats en llocs estratègics. Finalment, en l'estudi també es fa incidència en l'impacte que té el Xacobeo, que té lloc quan la festivitat de Sant Jaume cau en diumenge. És llavors quan encara es revitalitza més la promoció del Camino de Santiago i augmenta el nombre de pelegrins. En definitiva, propicia un impacte econòmic a la zona que té efectes que perduren en el temps en l'economia gallega.
    URL: http://wwwa.urv.net/ogovern/consellsocial/PSecundaria/DVD%20Secundaria%202012-13/material/12cap03/12c03.htm
    Title in original languages: El Camino de Santiago. Pelegrinatge i negoci
    Education area(s): Batxillerat
    Project director: Aguadé López, Pere
    Academic year: 2011-2012
  • Keywords:

  • Documents:

  • Cerca a google

    Search to google scholar