Título en diferentes idiomas: Adaptació eòlica de l'enllumenat
Centro: Institut La Sènia (La Sènia)
Idioma: Català
Colección: Treball de Recerca de Batxillerat
Estudiante: Edo Querol, Laia
Serie: Premi Consell Social URV
Fecha de alta en el repositorio: 2016-12-05
Resumen: Quan anem per l'autopista veiem bastants aerogeneradors, i moltes cases tenen ja plaques solars. És per coses com aquestes que es pot dir que avui dia les energies renovables, com l'eòlica o la solar, agafen cada cop més força i guanyen terreny en la nostra vida quotidiana. Personalment és un tema que m'interessa molt i crec que en aquest àmbit encara queda molt per investigar. Una de les característiques del meu poble (la Sénia) és el fort vent, sobretot a l'hivern, i com que estic interessada en les energies alternatives, vaig decidir relacionar-ho. L'objectiu del meu treball és l'aprofitament de les energies renovables, en concret de l'energia eòlica, per a la il·luminació urbana. És a dir, la meva proposta és construir un aerogenerador amb capacitat de proporcionar l'energia necessària a un fanal, per aconseguir que sigui autosuficient. Per les diferents característiques esmentades en el treball, vaig escollir fer un aerogenerador de tipus Savonius helicoïdal, ja que el rendiment és millor que el d'un Savonius clàssic. Aquest aerogenerador no és com els que es veuen per les carreteres que són d'eix horitzontal, sinó que és d'eix vertical. La forma d'un Savonius helicoïdal vindria a ser com dos semicilindres col·locats en forma de S, on les pales realitzen un gir de 180º al voltant de l'eix, com podeu observar a la foto. A l'hora de començar a construir-lo vaig establir diversos apartats per poder tenir un treball més organitzat: estructura, recobriment i muntatge, i part elèctrica (muntatge i modificacions). Al portar-ho a la pràctica he trobat diverses dificultats, com ara l'elecció dels materials (sobretot del generador), la inclinació correcta de les pales, l'aplicació de fibra de vidre, la irregularitat del vent, etc. Tot el material va suposar una inversió força elevada, ja que es tracta de peces i materials reals i específics per a aquests tipus de projectes. També vaig haver de realitzar moltes mesures (amb polímetres, tacòmetres, etc.), molts de càlculs (amb algunes fórmules específiques) i molts de gràfics, que crec que em van servir per endinsar-me un poc en el món de la investigació. Aquest treball ha significat molt per mi. Són dos anys que m'hi he dedicat, amb moments bonics (com quan veus la pala girar, encara que no estigui acabada, i sobretot quan el veus acabat i instal·lat) i moments no tan bonics (com quan no encaixaven les peces de l'estructura o quan vaig fer proves amb una dinamo i no hi havia forma que girés per molt de vent que fes). També ha significat un repte per a mi, una superació, tant a nivell personal com de tots aquells que creien que era gairebé impossible que ho aconseguís: veure que un aparell construït per un mateix funciona és una sensació que no té preu. Crec que tot l'esforç i diners dedicats han valgut la pena, ja que actualment l'aerogenerador està en funcionament i és útil. L'aparell no va quedar simplement com un projecte que sense utilitat: a hores d'ara està instal·lat en una finca familiar i il·lumina una petita parcel·la on no arriba el corrent elèctric. En resum, portar a terme aquest projecte ha significat més que realitzar un treball de recerca. Li he dedicat moltes hores i molt d'esforç, i sense el suport de la meua família i amics estic segura que no ho hagués aconseguit. Per finalitzar m'agradaria encoratjar tothom perquè portés a terme els seus projectes pràctics en l'àmbit tecnològic, sobretot les noies. No us tireu enrere per les dificultats i les coses que us diuen: qui ha de decidir és un mateix, i amb esforç i constància tot es pot aconseguir.
URL: http://wwwa.urv.net/ogovern/consellsocial/PSecundaria/DVD%20Secundaria%202012-13/material/13cap03/13c03.htm
Título en la lengua original: Adaptació eòlica de l'enllumenat
Enseñanza(s): Batxillerat
Director del proyecto: Cruzado Martínez, Cosme
Curso académico: 2012-2013