Creation date in repository: 2025-01-23
Abstract: Aquest treball aborda l’estimulació de la consciència fonològica en infants del primer curs del segon cicle d’Educació Infantil des d'un enfocament metodològic qualitatiu. Es realitzen entrevistes a professionals de l’educació que permeten dissenyar i validar una intervenció per introduir la consciència fonològica a I3. Posteriorment, s’implementa en un centre educatiu de la Conca de Barberà i s’avalua. A partir de les dades obtingudes s’elabora una guia pràctica per estimular la consciència fonològica en infants d'I3. La consciència fonològica és la capacitat de reconèixer i manipular les unitats sonores del llenguatge, fonamental per al desenvolupament de la lectura i l’escriptura (Schuele i Boudreau, 2008). Aquesta habilitat contribueix a millorar la comprensió lectora, la precisió ortogràfica i la capacitat d'expressió oral (Bravo, 2002; Rice et al., 2022; Quiñónez i Millán, 2023). La intervenció, titulada Explorant sons i paraules: un viatge cap a la consciència fonològica a I3, s'implementa amb èxit en un grup de 18 infants, obtenint resultats significatius en diversos aspectes fonològics: millora en la discriminació de sons, adequació del vocabulari, identificació de rimes i adquisició de la consciència lèxica. Pel que fa a les conclusions, es destaca la necessitat de proporcionar als mestres orientacions pràctiques per al disseny d'intervencions en consciència fonològica. Aquestes intervencions han de basar-se en principis pedagògics sòlids, com ara l'aprenentatge sistemàtic, l'establiment d'objectius clars, un ambient estimulant ric en materials manipulatius i una avaluació contínua que permeti ajustar les activitats a les necessitats individuals de l'alumnat. Durant el procés d'investigació, s'identifiquen diverses limitacions que poden afectar la interpretació dels resultats, principalment degut a restriccions de temps i recursos. Quant a futures línies d'investigació, seria interessant explorar l'evolució de la consciència fonològica en nivells educatius superiors, investigar l'eficàcia d'intervencions basades en tecnologies digitals per millorar aquesta habilitat i explorar com la música pot influir en el seu aprenentatge.
Subject: Llenguatge i llengües--Adquisició
Language: cat
Subject areas: Ciencias de la educación Education sciences Ciències de l'educació
Department: Psicologia
Student: Gil Figuerola, Lara
Academic year: 2023-2024
Title in different languages: La estimulación de la conciencia fonológica en alumnos del primer curso del segundo ciclo de Educación Infantil (I3) The stimulation of phonological awareness in students of the first year of the second cycle of Early Childhood Education (I3) L’estimulació de la consciència fonològica en infants del primer curs del segon cicle d’Educació Infantil (I3)
Work's public defense date: 2024-06-12
Access rights: info:eu-repo/semantics/openAccess
Keywords: Conciencia fonológica, Infantil 3, intervención, estimulación del lenguaje Phonological awareness, Early Childhood Education, intervention, language stimulation Consciència fonològica, Infantil 3, intervenció, estimulació del llenguatge
Confidenciality: No
Title in original language: L’estimulació de la consciència fonològica en infants del primer curs del segon cicle d’Educació Infantil (I3)
Project director: Masdeu Yélamos, Eduard
Education area(s): Educació Infantil
Entity: Universitat Rovira i Virgili (URV)