Articles producció científica> Pedagogia

Com mesurar la percepció de les habilitats digitals: diferències de gènere entre l'alumnat de primer cicle de primària

  • Dades identificatives

    Identificador: imarina:9299870
    Autors:
    Usart Rodríguez, M.Schina, D.Esteve González, V.Sanromà Giménez, M.
    Resum:
    Per fer front a les demandes de la societat digital és necessari que tota la ciutadania, i especialment els col·lectius més vulnerables com la població femenina, desenvolupin coneixements, destreses i actituds relacionats amb l’ús de les tecnologies digitals. Per reduir la bretxa digital de gènere, és necessari realitzar més recerca sobre els estereotips de gènere i l’autopercepció de les habilitats dels i les alumnes des d’edats primerenques. L’objectiu de la nostra investigació és dissenyar una eina que permeti mesurar les possibles diferències de gènere en l’autopercepció de les habilitats digitals i matemàtiques en alumnes de primària. Aquest article presenta el procés de construcció i validació; amb una primera fase de revisió d’experts (n=9), un pre- pilotatge amb alumnat de primer d’educació primària (n=28), i una segona revisió psicomètrica per mesurar la fiabilitat i validesa externa en una mostra pilot d’alumnat del mateix nivell més amplia (n=144). Els resultats indiquen que l’instrument és vàlid i fiable. Aquests resultats seran útils per a docents i investigadores, no només des de la perspectiva de la igualtat de gènere, sinó també com a primer pas per entendre l’autopercepció de l’alumnat en aquestes habilitats necessàries per al segle XXI.
  • Altres:

    Autor segons l'article: Usart Rodríguez, M.; Schina, D.; Esteve González, V.; Sanromà Giménez, M.
    Departament: Pedagogia
    Autor/s de la URV: Esteve Gonzalez, Vanessa / Sanromà Giménez, Mònica / Schina, Despoina / Usart Rodríguez, Mireia
    Paraules clau: Habilitats digitals, educació primària, gènere, STEM Digital skills, primary education, gender, STEM
    Resum: Per fer front a les demandes de la societat digital és necessari que tota la ciutadania, i especialment els col·lectius més vulnerables com la població femenina, desenvolupin coneixements, destreses i actituds relacionats amb l’ús de les tecnologies digitals. Per reduir la bretxa digital de gènere, és necessari realitzar més recerca sobre els estereotips de gènere i l’autopercepció de les habilitats dels i les alumnes des d’edats primerenques. L’objectiu de la nostra investigació és dissenyar una eina que permeti mesurar les possibles diferències de gènere en l’autopercepció de les habilitats digitals i matemàtiques en alumnes de primària. Aquest article presenta el procés de construcció i validació; amb una primera fase de revisió d’experts (n=9), un pre- pilotatge amb alumnat de primer d’educació primària (n=28), i una segona revisió psicomètrica per mesurar la fiabilitat i validesa externa en una mostra pilot d’alumnat del mateix nivell més amplia (n=144). Els resultats indiquen que l’instrument és vàlid i fiable. Aquests resultats seran útils per a docents i investigadores, no només des de la perspectiva de la igualtat de gènere, sinó també com a primer pas per entendre l’autopercepció de l’alumnat en aquestes habilitats necessàries per al segle XXI.
    Accès a la llicència d'ús: https://creativecommons.org/licenses/by/3.0/es/
    Adreça de correu electrònic de l'autor: vanessa.esteve@urv.cat despoina.schina@urv.cat mireia.usart@urv.cat vanessa.esteve@urv.cat
    Identificador de l'autor: 0000-0001-5909-1099 0000-0003-4372-9312 0000-0001-5909-1099
    Data d'alta del registre: 2024-06-28
    Versió de l'article dipositat: info:eu-repo/semantics/publishedVersion
    Referència a l'article segons font original: 2n Congrés Dones, Ciència I Tecnologia: Wscitech21: Terrassa, 25 I 26 De Març De 2021. 50-60
    Referència de l'ítem segons les normes APA: Usart Rodríguez, M.; Schina, D.; Esteve González, V.; Sanromà Giménez, M. (2021). Com mesurar la percepció de les habilitats digitals: diferències de gènere entre l'alumnat de primer cicle de primària.
    URL Document de llicència: https://repositori.urv.cat/ca/proteccio-de-dades/
    Entitat: Universitat Rovira i Virgili
    Any de publicació de la revista: 2021
    Tipus de publicació: Proceedings Paper
  • Paraules clau:

    Habilitats digitals, educació primària, gènere, STEM
    Digital skills, primary education, gender, STEM
  • Documents:

  • Cerca a google

    Search to google scholar