Articles producció científica> Filologia Catalana

Quan la lengua nacional desplaça la llengua materna a l’ensenyament: rastres de docència en català a començament del segle XIX

  • Identification data

    Identifier: imarina:9330298
    Authors:
    Jordi Ginebra Serrabou
    Abstract:
    En aquest estudi es proporcionen dues menes de dades. En primer lloc, dades sobre textos escolars en català que s’imprimeixen entre 1800 i 1833. En segon lloc, dades de declaracions i testimoniatges sobre la perviviència del català com a llengua docent durant aquests anys. A continuació es planteja un debat per interpretar l’existència de les dades adduïdes: la continuïtat del català a l’escola malgrat la repressió practicada per les autoritats polítiques des de l’inici del segle XVIII. Primer s’emmarquen en el context de la situació històrica del segle, és a dir, de l’Antic Règim. Després en el context dels canvis polítics que tenen lloc a començament del segle XIX, amb la implantació del nou estat nacional contemporani. La conclusió és que els rastres de docència en català de començament del segle XIX són el testimoniatge final d’unes condicions històriques i polítiques que s’esvaeixen, ja que en la nova nació espanyola només és possible una llengua nacional: la llengua espanyola.
  • Others:

    Author, as appears in the article.: Jordi Ginebra Serrabou
    Department: Filologia Catalana
    URV's Author/s: Ginebra Serrabou, Jordi
    Abstract: En aquest estudi es proporcionen dues menes de dades. En primer lloc, dades sobre textos escolars en català que s’imprimeixen entre 1800 i 1833. En segon lloc, dades de declaracions i testimoniatges sobre la perviviència del català com a llengua docent durant aquests anys. A continuació es planteja un debat per interpretar l’existència de les dades adduïdes: la continuïtat del català a l’escola malgrat la repressió practicada per les autoritats polítiques des de l’inici del segle XVIII. Primer s’emmarquen en el context de la situació històrica del segle, és a dir, de l’Antic Règim. Després en el context dels canvis polítics que tenen lloc a començament del segle XIX, amb la implantació del nou estat nacional contemporani. La conclusió és que els rastres de docència en català de començament del segle XIX són el testimoniatge final d’unes condicions històriques i polítiques que s’esvaeixen, ja que en la nova nació espanyola només és possible una llengua nacional: la llengua espanyola.
    Thematic Areas: Social sciences (miscellaneous) Religious studies and theology Religious studies Religion Philosophy Pedagogical & educational research Interdisciplinary research in the social sciences Interdisciplinary research in the humanities Interdisciplinares History Historia general y especializada Historia Filosofia/teologia:subcomissão teologia Filosofia/teologia:subcomissão filosofia Filosofía Estudis religiosos Direito Ciencias sociales Ciencias humanas Arts and humanities (miscellaneous)
    licence for use: https://creativecommons.org/licenses/by/3.0/es/
    Author's mail: jordi.ginebra@urv.cat
    Author identifier: 0000-0002-8426-6548
    Record's date: 2024-03-09
    Papper version: info:eu-repo/semantics/publishedVersion
    Link to the original source: https://www.cauriensia.es/index.php/cauriensia/article/view/631
    Papper original source: Cauriensia. (17): 951-969
    APA: Jordi Ginebra Serrabou (2022). Quan la lengua nacional desplaça la llengua materna a l’ensenyament: rastres de docència en català a començament del segle XIX. Cauriensia, (17), 951-969
    Licence document URL: https://repositori.urv.cat/ca/proteccio-de-dades/
    Article's DOI: 10.17398/2340-4256.17.951
    Entity: Universitat Rovira i Virgili
    Journal publication year: 2022
    Publication Type: Journal Publications
  • Keywords:

    Arts and Humanities (Miscellaneous),Philosophy,Religion,Religious Studies,Social Sciences (Miscellaneous)
    Social sciences (miscellaneous)
    Religious studies and theology
    Religious studies
    Religion
    Philosophy
    Pedagogical & educational research
    Interdisciplinary research in the social sciences
    Interdisciplinary research in the humanities
    Interdisciplinares
    History
    Historia general y especializada
    Historia
    Filosofia/teologia:subcomissão teologia
    Filosofia/teologia:subcomissão filosofia
    Filosofía
    Estudis religiosos
    Direito
    Ciencias sociales
    Ciencias humanas
    Arts and humanities (miscellaneous)
  • Documents:

  • Cerca a google

    Search to google scholar