Articles producció científica> Filologia Catalana

Quan la lengua nacional desplaça la llengua materna a l’ensenyament: rastres de docència en català a començament del segle XIX

  • Datos identificativos

    Identificador: imarina:9330298
    Autores:
    Jordi Ginebra Serrabou
    Resumen:
    En aquest estudi es proporcionen dues menes de dades. En primer lloc, dades sobre textos escolars en català que s’imprimeixen entre 1800 i 1833. En segon lloc, dades de declaracions i testimoniatges sobre la perviviència del català com a llengua docent durant aquests anys. A continuació es planteja un debat per interpretar l’existència de les dades adduïdes: la continuïtat del català a l’escola malgrat la repressió practicada per les autoritats polítiques des de l’inici del segle XVIII. Primer s’emmarquen en el context de la situació històrica del segle, és a dir, de l’Antic Règim. Després en el context dels canvis polítics que tenen lloc a començament del segle XIX, amb la implantació del nou estat nacional contemporani. La conclusió és que els rastres de docència en català de començament del segle XIX són el testimoniatge final d’unes condicions històriques i polítiques que s’esvaeixen, ja que en la nova nació espanyola només és possible una llengua nacional: la llengua espanyola.
  • Otros:

    Autor según el artículo: Jordi Ginebra Serrabou
    Departamento: Filologia Catalana
    Autor/es de la URV: Ginebra Serrabou, Jordi
    Resumen: En aquest estudi es proporcionen dues menes de dades. En primer lloc, dades sobre textos escolars en català que s’imprimeixen entre 1800 i 1833. En segon lloc, dades de declaracions i testimoniatges sobre la perviviència del català com a llengua docent durant aquests anys. A continuació es planteja un debat per interpretar l’existència de les dades adduïdes: la continuïtat del català a l’escola malgrat la repressió practicada per les autoritats polítiques des de l’inici del segle XVIII. Primer s’emmarquen en el context de la situació històrica del segle, és a dir, de l’Antic Règim. Després en el context dels canvis polítics que tenen lloc a començament del segle XIX, amb la implantació del nou estat nacional contemporani. La conclusió és que els rastres de docència en català de començament del segle XIX són el testimoniatge final d’unes condicions històriques i polítiques que s’esvaeixen, ja que en la nova nació espanyola només és possible una llengua nacional: la llengua espanyola.
    Áreas temáticas: Social sciences (miscellaneous) Religious studies and theology Religious studies Religion Philosophy Pedagogical & educational research Interdisciplinary research in the social sciences Interdisciplinary research in the humanities Interdisciplinares History Historia general y especializada Historia Filosofia/teologia:subcomissão teologia Filosofia/teologia:subcomissão filosofia Filosofía Estudis religiosos Direito Ciencias sociales Ciencias humanas Arts and humanities (miscellaneous)
    Acceso a la licencia de uso: https://creativecommons.org/licenses/by/3.0/es/
    Direcció de correo del autor: jordi.ginebra@urv.cat
    Identificador del autor: 0000-0002-8426-6548
    Fecha de alta del registro: 2024-03-09
    Versión del articulo depositado: info:eu-repo/semantics/publishedVersion
    Enlace a la fuente original: https://www.cauriensia.es/index.php/cauriensia/article/view/631
    Referencia al articulo segun fuente origial: Cauriensia. (17): 951-969
    Referencia de l'ítem segons les normes APA: Jordi Ginebra Serrabou (2022). Quan la lengua nacional desplaça la llengua materna a l’ensenyament: rastres de docència en català a començament del segle XIX. Cauriensia, (17), 951-969
    URL Documento de licencia: https://repositori.urv.cat/ca/proteccio-de-dades/
    DOI del artículo: 10.17398/2340-4256.17.951
    Entidad: Universitat Rovira i Virgili
    Año de publicación de la revista: 2022
    Tipo de publicación: Journal Publications
  • Palabras clave:

    Arts and Humanities (Miscellaneous),Philosophy,Religion,Religious Studies,Social Sciences (Miscellaneous)
    Social sciences (miscellaneous)
    Religious studies and theology
    Religious studies
    Religion
    Philosophy
    Pedagogical & educational research
    Interdisciplinary research in the social sciences
    Interdisciplinary research in the humanities
    Interdisciplinares
    History
    Historia general y especializada
    Historia
    Filosofia/teologia:subcomissão teologia
    Filosofia/teologia:subcomissão filosofia
    Filosofía
    Estudis religiosos
    Direito
    Ciencias sociales
    Ciencias humanas
    Arts and humanities (miscellaneous)
  • Documentos:

  • Cerca a google

    Search to google scholar