Autor según el artículo: Jordi Ginebra Serrabou
Departamento: Filologia Catalana
Autor/es de la URV: Ginebra Serrabou, Jordi
Resumen: En aquest estudi es proporcionen dues menes de dades. En primer lloc, dades sobre textos escolars en català que s’imprimeixen entre 1800 i 1833. En segon lloc, dades de declaracions i testimoniatges sobre la perviviència del català com a llengua docent durant aquests anys. A continuació es planteja un debat per interpretar l’existència de les dades adduïdes: la continuïtat del català a l’escola malgrat la repressió practicada per les autoritats polítiques des de l’inici del segle XVIII. Primer s’emmarquen en el context de la situació històrica del segle, és a dir, de l’Antic Règim. Després en el context dels canvis polítics que tenen lloc a començament del segle XIX, amb la implantació del nou estat nacional contemporani. La conclusió és que els rastres de docència en català de començament del segle XIX són el testimoniatge final d’unes condicions històriques i polítiques que s’esvaeixen, ja que en la nova nació espanyola només és possible una llengua nacional: la llengua espanyola.
Áreas temáticas: Social sciences (miscellaneous) Religious studies and theology Religious studies Religion Philosophy Pedagogical & educational research Interdisciplinary research in the social sciences Interdisciplinary research in the humanities Interdisciplinares History Historia general y especializada Historia Filosofia/teologia:subcomissão teologia Filosofia/teologia:subcomissão filosofia Filosofía Estudis religiosos Direito Ciencias sociales Ciencias humanas Arts and humanities (miscellaneous)
Acceso a la licencia de uso: https://creativecommons.org/licenses/by/3.0/es/
Direcció de correo del autor: jordi.ginebra@urv.cat
Identificador del autor: 0000-0002-8426-6548
Fecha de alta del registro: 2024-03-09
Versión del articulo depositado: info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Referencia al articulo segun fuente origial: Cauriensia. (17): 951-969
Referencia de l'ítem segons les normes APA: Jordi Ginebra Serrabou (2022). Quan la lengua nacional desplaça la llengua materna a l’ensenyament: rastres de docència en català a començament del segle XIX. Cauriensia, (17), 951-969
URL Documento de licencia: https://repositori.urv.cat/ca/proteccio-de-dades/
Entidad: Universitat Rovira i Virgili
Año de publicación de la revista: 2022
Tipo de publicación: Journal Publications