Fecha de alta en el repositorio: 2024-11-26
Resumen: El present Treball de Fi de Grau gira entorn del disseny d’aula destinat a l’alumnat amb Trastorn de l’Espectre Autista (TEA), aprofundint en com han de ser les seves característiques per oferir un espai inclusiu a aquesta tipologia d’infants, respectant les seves necessitats sensorials. Els objectius principals de la recerca són «Identifi car les característiques del disseny d’aula que tenen un impacte positiu en la conducta dels infants amb TEA», «Avaluar el disseny d’aula de les escoles d’educació especial de la província de Tarragona» i «Elaborar una proposta de disseny d’aula que sigui inclusiva amb les necessitats sensorials de l’alumnat autista». Per tal d’assolir aquests objectius, s’empra un enfocament metodològic qualitatiu amb components descriptius, que permet fer una observació, avaluació i valoració de l’estat actual del disseny d’aula de les escoles d’educació especial de la província de Tarragona. El desenvolupament del treball consta, en primer lloc, d’un marc teòric en el qual s’assenten les bases de la investigació, descrivint els principals trets del diagnòstic de TEA, així com el processament sensorial i les crisis conductuals. Seguidament, en la recollida de dades, s’avalua el disseny d’un total de 10 aules de diferents escoles d’educació especial, i s’entrevisten 10 mestres per conèixer les experiències i percepcions entorn del disseny d’aula del qual disposen. Després, es mostren els principals resultats obtinguts, que assenyalen que les escoles d’educació especial de la província de Tarragona presenten un disseny d’aula que no està adequat a les necessitats sensorials de l’alumnat autista, per la qual cosa es va arribar a la conclusió que els seus dissenys d’aula no eren prou inclusius. Davant l’escenari que aporten els resultats, es fa una proposta de millora que consta d’un disseny d’aula alineat amb les necessitats dels infants amb TEA, amb la intenció d’abordar la situació existent i promoure espais més respectuosos.
Materia: Ciències de l'educació
Idioma: cat
Áreas temáticas: Ciències de l'educació Education sciences Ciencias de la educación
Departamento: Pedagogia
Estudiante: García Campaña, Pablo
Curso académico: 2023-2024
Título en diferentes idiomas: L'Impacte del Disseny d'Aula en la Conducta dels Infants amb Trastorn de l'Espectre Autista The Impact of Classroom Design on the Behavior of Children with Autism Spectrum Disorder El Impacto del Diseño de Aula en la Conducta de los Niños con Trastorno del Espectro Autista
Fecha de la defensa del treball: 2024-06-11
Derechos de acceso: info:eu-repo/semantics/openAccess
Palabras clave: Trastorn de l’Espectre Autista, Disseny d’Aula, Processament Sensorial, Conducta, Inclusió Educativa Autism Spectrum Disorder, Classroom Design, Sensory Processing, Behavior, Educational Inclusion Trastorno del Espectro Autista, Diseño de Aula, Procesamiento Sensorial, Conducta, Inclusión Educativa
Confidencialidad: No
Título en la lengua original: L'Impacte del Disseny d'Aula en la Conducta dels Infants amb Trastorn de l'Espectre Autista
Director del proyecto: Torrens Urrutia, Adrià
Enseñanza(s): Educació Primària
Entidad: Universitat Rovira i Virgili (URV)