Treballs Fi de Grau> Infermeria

Visión de la enfermedad mental y el cuidado en estudiantes de enfermería: el poder del estigma

  • Dades identificatives

    Identificador: TFG:1674
  • Autors:

    Franco Quesada, Sara
    Marín Saucedo, María
  • Altres:

    Data d'alta al repositori: 2018-11-12
    Resum: Objectiu: l’objectiu general va ser analitzar e identificar el fenomen de l’estigma en estudiants de infermeria sobre les persones amb patologia mental. Específicament es va examinar l’existència de prejudicis i estereotips cap a pacients de salut mental en l’àmbit acadèmic, a més d’analitzar la percepció i emocions d’aquests estudiants. Disseny: Estudi qualitatiu amb enfocament fenomenològic. Participants: Quatre estudiants de quart curs del grau de Infermeria de la Universitat Rovira i Virgili (Seu del Baix Penedès). Dues de les entrevistades havien tingut previ contacte amb persones amb patologia psiquiàtrica. Mètode: Per portar a terme aquest estudi es va utilitzar les entrevistes en profunditat semiestructurades. Es van plantejar una sèrie de preguntes que estaven orientades cap als factors que són els més comuns perquè s’origini l’estigma basant-se a la bibliografia consultada. Aquestes preguntes estaven catalogades en diferents categories temàtiques amb els seus respectius codis. Després d’analitzar les entrevistes e interpretar les informacions obtingudes, es van comparar amb diversos estudis científics que tracten sobre l’estigma cap a persones amb malaltia mental. Resultats: Es van poder reconèixer diverses percepcions, emocions, i actituds estigmatitzants cap a les persones amb malaltia mental com: por, desconfiança, perill, discriminació e impredictibilitat. Conclusions: Hem pogut comprovar que, d’acord amb la bibliografia consultada, els factors estigmatitzants dels quals es parla en ella coincideixen y han emergit al llarg del discurs de les entrevistes. Però, tot i que diverses fonts bibliogràfiques indicaven que el coneixement i les experiències prèvies amb persones amb malalties mentals eren un factor protector per reduir l’estigma, en el nostre cas no hi ha hagut una diferència significativa entre les participants que ja havien tingut experiència treballant en Salut Mental o havien iniciat les pràctiques en aquest àmbit, i aquelles que no havien tingut cap tipus de contacte amb aquests pacients. Aim: The general objective was analyzing and identifying the stigma phenomenon in nursing students about people with mental pathology. Specifically, the existence of prejudices and stereotypes towards mental health patients in the academic field were examined, furthermore analyzing the perception and emotions of these students. Design: Qualitative study with a phenomenological perspective. Participants: Four students in fourth course of Nursing Degree in Universidad Rovira I Virgili (Seu del Penedès). Two of the interviewees had had previous contact with people with psychiatric pathology. Method: To perform this study semi-structured depth interviews were used. The questions were suggested to guide towards the most common factors to generate the stigma based on the bibliography consulted. This questions were cataloged in different thematic categories with their respective codes. After analyzing the interviews and interpreting the information obtained, it was compared with diverse scientific studies that address the stigma towards people with mental illness. Results: It was possible to recognize diverse perceptions, emotions and stigmatizing attitudes towards people with mental illness such as: fear, distrust, danger, discrimination and unpredictability. Conclusions: We have been able to verify that, based in the bibliography consulted, the stigmatizing factors matched and have emerged during the discourse of the interviewees. However, despite the different bibliographical sources which indicate that knowledge and previous experiences with people with mental illness were a protective factor to reduce the stigma, in our case it has not been a notable difference between the participants who had already had experience working in Mental Health and already started the practice in this area, with participants who had not had any contact with these patients. Objetivo: El objetivo general fue analizar e identificar el fenómeno del estigma en estudiantes de enfermería sobre las personas con patología mental. Específicamente se examinó la existencia de prejuicios y estereotipos hacia pacientes de salud mental en el ámbito académico, además de analizar la percepción y emociones de dichos estudiantes. Diseño: Estudio cualitativo con enfoque fenomenológico. Participantes: Cuatro estudiantes de cuarto curso del grado de Enfermería de la Universidad Rovira i Virgili (Seu del Penedès). Dos de las entrevistadas habían tenido previo contacto con personas con patología psiquiátrica. Método: Para llevar a cabo este estudio se utilizaron entrevistas en profundidad semiestructuradas. Se plantearon una serie de preguntas que estaban orientadas hacia los factores que son los más comunes para que se origine el estigma en base a la bibliografía consultada. Estas preguntas estaban catalogadas en diferentes categorías temáticas con sus respectivos códigos. Tras analizar las entrevistes e interpretar las informaciones obtenidas, se compararon con diversos estudios científicos que tratan sobre el estigma hacia personas con enfermedad mental. Resultados: Se pudieron reconocer diversas percepciones, emociones y actitudes estigmatizantes hacia las persones con enfermedad mental tales como: miedo, desconfianza, peligro, discriminación e impredecibilidad. Conclusiones: Hemos podido comprobar que, en base a la bibliografía consultada, los factores estigmatizantes de los que se habla en ella coinciden y han emergido a lo largo del discurso de las entrevistadas. Sin embargo, a pesar de que diversas fuentes bibliográficas indicaban que el conocimiento y las experiencias previas con personas con enfermedades mentales eran un factor protector para reducir el estigma, en nuestro caso no ha habido una diferencia significativa entre las participantes que ya habían tenido experiencia trabajando en Salud Mental o habían iniciado las prácticas en este ámbito, y aquellas que no habían tenido ningún tipo de contacto con estos pacientes.
    Matèria: Infermeria
    Idioma: Castellà
    Àrees temàtiques: Infermeria
    Departament: Infermeria
    Estudiant: Franco Quesada, Sara; Marín Saucedo, María
    Curs acadèmic: 2017-2018
    Títol en diferents idiomes: Visió de la malaltia mental i el cuidatge en estudiants de infermeria: el poder de l'estigma Vision of mental illness and care in nursing students: the power of stigma Visión de la enfermedad mental y el cuidado en estudiantes de enfermería: el poder del estigma
    Data de la defensa del treball: 2018-04-06
    Paraules clau: Estigma, Salut mental, Infermeria Stigma, Mental health, Nursing Estigma, Salud mental, Enfermería
    Confidencialitat: No
    Crèdits del TFG: 12
    Títol en la llengua original: Visión de la enfermedad mental y el cuidado en estudiantes de enfermería: el poder del estigma
    Ensenyament(s): Infermeria
    Entitat: Universitat Rovira i Virgili (URV)
  • Paraules clau:

    Infermeria
    Infermeria
  • Documents:

  • Cerca a google

    Search to google scholar