Data d'alta al repositori: 2020-11-13
Resum: ABSTRACTIntroduction:Bullyinghasbecomeadisturbingissueinoursociety,mainlyintheschool environment. It is an issue that has been normalized over time in schools, creating a space of insecurity and fear towards the student population, causing disorders andself-destructions. In addition, within bullying, another formof abuse appears, dominated by the misuse of the social media, called cyberbullying.Methodology: A systematic review of articles in English, Portuguese and Spanish published in the database PubMed, CINAHL, Scielo and Science Direct was carried out using a flowchart for the selection of articles.Results:Ofthe428articlesidentifiedinthedatabase,only13wereselectedinourstudy for meeting the inclusion and exclusion standards introduced. Thirteen interventions were evaluated based on: activities focused on promoting social skills towards students and educational sessions with didactic material for teachers and families; each one has a different methodology, samples, duration and measuring instruments. These 13 interventions have shown efficacy, but several of them have been evaluated in a short term.Conclusion: The interventions that have been used for this study, have been effective especially in the child and teacher’s population, but less in the family one. The founded instruments show a high reliability and efficiency. Despite of these findings, is fundamentaltocontinuepromotingtheseinterventions,evaluatetheresultsfoundedand divulge future investigations for the lack of information in the healthfield.Keywords: Bullying; Cyberbullying; school nursing; role of nurse; school Introducción: El Bullying se ha convertido en una cuestión inquietante en nuestra sociedad, principalmente, en el ámbito escolar. Es un tema que con el tiempo se ha ido normalizando en las escuelas, creando un espacio de inseguridad y miedo hacia la población estudiantil, ocasionando trastornos e incluso suicidios. Además, dentro del bullying, aparece otra forma de maltrato, predominada por el mal uso de las redes sociales, denominada cyberbullying.Metodología: Se realizó una revisión sistemática de artículos en inglés,portugués y español publicados en las bases de datos PubMed, CINAHL, Scielo y Science Direct utilizando un diagrama de flujo para la selección de los artículos.Resultados: De los 428 artículos identificados en las bases de datos, solo 13 fueron seleccionados en nuestro estudio por cumplir los criterios de inclusión y exclusión implantados. Se evaluaron 13 intervenciones que se basan en: actividades centradas enelfomentodelashabilidadessocialeshacialosestudiantes,sesioneseducativascon material didáctico hacia los docentes y a las familias; cada una de ellas con distintas metodologías, muestras, duración e instrumentos de medida. Estas 13 intervenciones han demostrado eficacia, pero varias de ellas se han evaluado a cortoplazo.Conclusiones: Lasintervenciones utilizadas en este estudio han sido efectivas tanto en la población estudiantil como en la docente, menos en la familiar. Los instrumentos encontrados demostraron una alta fiabilidad y eficacia. A pesar de estos hallazgos, es fundamental seguir promoviendo estas intervenciones, evaluar los resultados encontrados y divulgar futuras investigaciones por la escasez de información en el ámbito sanitario.Palabras clave: Bullying; Cyberbullying; enfermeras escolares; papel de la enfermera; escuela.
Matèria: Assetjament
Idioma: Castellà
Àrees temàtiques: Enfermería Nursing Infermeria
Departament: Infermeria
Estudiant: Torres Agudo, Nerea
Curs acadèmic: 2019-2020
Títol en diferents idiomes: Nursing interventions in the face of bullying in the school environment Les intervencions infermeres davant el bullying en l´entorn escolar
Data de la defensa del treball: 2020-06-01
Paraules clau: Bullying, Cyberbullying, infermeres Bullying, Cyberbullying, nurses Bullying, Cyberbullying, enfermeras
Confidencialitat: No
Títol en la llengua original: Las intervenciones enfermeras frente al bullying en el entorno escolar
Director del projecte: Almazor Sirvent, Adrià
Ensenyament(s): Infermeria
Entitat: Universitat Rovira i Virgili (URV)