Treballs Fi de Màster> Filologies Romàniques

Periodismo en las aulas, ¿para qué?

  • Dades identificatives

    Identificador: TFM:237
    Autors:
    Martí Soler, Lourdes
  • Altres:

    Paraules clau: Periodismo, Lectura crítica, adolescencia Journalism, Critical reading, Adolescence Periodisme,Lectura crítica, Adolescència
    Títol en diferents idiomes: Periodismo en las aulas, ¿para qué? Journalism in the classroom, for what? Periodisme a les aules, per a què?
    Àrees temàtiques: Ciencias de la educación Education sciences Ciències de l'educació
    Confidencialitat: No
    Curs acadèmic: 2016-2017
    Estudiant: Martí Soler, Lourdes
    Departament: Filologies Romàniques
    Data de la defensa del treball: 2017-02-06
    Crèdits del TFM: 6
    Director del projecte: Jiménez López, M. Dolores
    Resum: Este Trabajo Final de Máster pretende demostrar que los valores fundacionales del periodismo moderno, las actitudes de observación y escucha que lo caracterizan, su código deontológico, las herramientas que utiliza, la producción de textos y la capacidad de análisis crítico pueden contribuir significativamente al desarrollo personal e integral del joven. Para ello, se descubre dónde nace el periodismo moderno y con qué finalidad, se analiza el encargo que la sociedad hace a este oficio y el código deontológico que han consensuado sus profesionales y se propone transferir algunas de estas normas a la vida cotidiana de los alumnos de Secundaria. Todo ello forma parte de una secuencia didáctica integrada en el currículo de Lengua Castellana de 4º de la ESO, en la que se examinan las actitudes de mirada y escucha periodística, se dan las claves para aprender a hacer una buena entrevista, se practica la redacción y producción de textos orales y escritos y se identifican los géneros periodísticos clásicos. En clave de futuro, el trabajo analiza qué tipo de información consumiremos y cómo leeremos mañana, con el fin de ofrecer herramientas para plantar cara al clickbait, al dictadura del clic, comprender los nuevos lenguajes (listicles, scrollytelling, Wearables, realidad virtual o realidad aumentada) y descubrir las nuevas plataformas de consumo de conocimiento. El objetivo de llevar este corpus de trabajo al aula no es formar futuros periodistas, sino formar ciudadanos críticos, que conozcan lo que ocurre, que no se dejen engañar, que argumenten y que seleccionen bien entre toda la vorágine de información. Además, se ofrecen herramientas útiles para su vida presente y futura: una mirada consciente les hará descubrir nuevas perspectivas; saber escuchar mejorará sus vínculos personales y salvaguardar el derecho a la intimidad (propio y ajeno) será un ensayo para establecer relaciones afectivas respetuosas y sanas. Aquest Treball Final de Màster pretén demostrar que els valors fundacionals del periodisme modern, les actitud d’observació i escolta que el caracteritzen, el seu codi deontològic, les eines que empra, la producció de textos i la capacitat d’anàlisi crítica poden contribuir significativament al desenvolupament personal i integral del jove. Per aconseguir-ho, es descobreix on neix el periodisme modern i amb quina finalitat, s’analitza l’encàrrec que la societat fa a aquest ofici i el codi deontològic que han consensuat els seus professionals i es proposa transferir algunes d’aquestes normes a la vida quotidiana dels alumnes de Secundària. Tot això forma part d’una seqüència didàctica integrada en el curricullum de Llengua Castellana de 4art. d’ESO, en la qual s’examinen les actituds de mirada i escolta periodística, es donen les claus per aprendre a fer una bona entrevista, es practica la redacció i producció de textos orals i escrits i s’identifiquen els gèneres periodístics clàssics. En clau de futur, el treball analitza quin tipus d’informació consumirem i com llegirem el dia de demà, amb la finalitat d’oferir eines per a plantar cara al clickbait, la dictadura del clic, comprendre els nous llenguatges (listicles, scrollytelling, Wearables, realitat virtual o realitat augmentada) i descobrir les noves plataformes de consum de coneixement. L’objectiu de portar aquest corpus de treball a l’aula no és formar futurs periodistes, sinó formar ciutadans crítics, que coneguin el que passa, que no es deixin enganyar, que argumentin i que seleccionin bé entre tota la voràgine d’informació. A més, s’ofereixen eines útils per a la seva vida present i futura: una mirada conscient els farà descobrir noves perspectives; saber escoltar millorarà els seus vincles personals i salvaguardar el dret a la intimitat (propi i aliè) serà un assaig per establir relacions afectives respectuoses i sanes.
    Matèria: Ciències de l'educació
    Entitat: Universitat Rovira i Virgili (URV)
    Idioma: Castellà
    Ensenyament(s): Formació del professorat d'Educació Secundària Obligatòria i Batxillerat, Formació  Professional i Ensenyament d'Idiomes
    Títol en la llengua original: Periodismo en las aulas, ¿para qué?
    Data d'alta al repositori: 2017-10-02
  • Paraules clau:

    Ciencias de la educación
    Education sciences
    Ciències de l'educació
    Ciències de l'educació
  • Documents:

  • Cerca a google

    Search to google scholar